Ruitensproeier van de auto werkt niet, is deze kapot of kan hij ook bevroren zijn?

Ik had afgelopen zaterdag het ruitensproeier vloeistof reservoir leeg. Mijn broer had mijn auto mee en vond in de kofferbak een fles...zomervloeistof. Daarmee heeft hij het reservoir bij gevuld.

Sinds gisteren doet de sproeier het ineens niet meer. Gisterochtend nog wel en gisteravond niet meer.

Als je aan de hendel trekt maakt het motortje ook geen geluid. Ik vraag me dus af of het systeem kapot is of ook bevroren kan zijn.

Mag voor zich spreken dat het reservoir gewoon vol is.

7 jaar geleden
in: Auto's
7.1K
bamibal
7 jaar geleden
Waarschijnlijk inderdaad bevroren. Die van mij doet het nu ook niet. Met een beetje mazzel zijn alleen de sproeimondjes bevroren.
TurfGraver
7 jaar geleden
"zomervloeistof"
Tja, dat bevriest nu dus...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@bamibal dat vraag ik me af omdat het motortje ook geen geluid maakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldermort: "@bamibal dat vraag ik me af omdat het motortje ook geen geluid maakt." Als het sproeiermondje bevroren is en de druk is relatief hoog in de leiding zodanig dat het pompje het niet kan overwinnen kan ik mij voorstellen dat de pomp niet kan draaien omdat het nergens heen kan... In het beste geval herstelt dit vanzelf als alles ontdooit is, met iets meer pech is de zekering stuk, en in het slechtste geval het motortje van de pomp verbrand.
Inekez1
7 jaar geleden
Als de vloeistof is bevroren, dan doet de sproeier het niet. Wachten tot alles (niet alleen het sproeikopje) weer ontdooid is, dan gaat er niets stuk. Ga je herhaaldelijk proberen toch dat pompje in werking te stellen terwijl het zit vastgevroren, dan kan het zijn dat je juist daardoor het pompje of de zekering sloopt. Voor nu dus gewoon afblijven en afwachten. Het gaat vanzelf weer dooien. Neem een flesje sop en sponsje mee voor als je onderweg toch echt te smerige ruiten krijgt. Het is onveilig en ook niet toegestaan om met (te) smerige ruiten rond te rijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, dat had is Dinsdagnacht ook. Vloeistof was twee dagen ervoor ververst. De volgende middag alles weer normaal.Volgens de garage: kan gebeuren dan zijn de sproeikopjes dichtgevroren of, als er net gestrooid is, verstopt.
Er is niets kapot, gaat vanzelf weer goed werken.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik wacht het wel even af. Ik heb het pompje 2x geprobeerd en ga het ook niet meer proberen totdat het niet meer vriest. Heb nu een fles glassex in de auto liggen.
dudemeister
7 jaar geleden
sowieso als je antivries koopt nooit verdunnen gewoon zo uit de fles erin kieperne

Antwoorden (1)

als je geen gezoem hoort wanneer je wil sproeien dan werkt je ruitensproeiermotor niet. dat is een pomje die het vloeistof door de leiding pompt dit alles kan bevroren zijn nu door de bevriezing van het zomervloeistof. aangezien het flink gevroren heeft de laatste tijd en dit ook nog blijft doen. is het belangrijk dat je alle zomervloeistof eruit laat lopen en het vervangt voor de antivries en vervolgens zal alles eerst moeten ontdooien er is dan een kans dat je pompje het weer doet na het ontdooien. wanneer dit niet het geval is dan zul je hem helaas moeten vervangen.

ontdooien van de leidingen kan door een flink stuk te gaan rijden door de warmt van de motor zal alles kunnen ontdooien. anders is het een paar nachten in een verwarmde stalling plaatsen voldoende.