Wat veroorzaakt het karakteristieke motorgeluid van sommige auto's?

Sommige auto's maken een karakteristiek geluid. Het gaat meestal om grotere modellen, vaak SUV-achtigen. Zo te horen zijn het benzineauto's.

Mij vallen twee verschillen op tussen deze auto's en gewone benzineauto's:

1.
Bij een "gewone" benzineauto hoor je de motor "brommen". Bij de auto's waar ik het over heb, klinkt de motor meer alsof er een enorme ventilator onder de motorkap zit.

2.
Dit verschil treedt op bij het versnellen. Zolang de bestuurder niet met slippende koppeling rijdt, gaat bij een "gewone" benzineauto het motorgeluid gelijk op met de toenemende snelheid van de auto; dit geldt zowel voor geluidsniveau als voor toonhoogte. Bij de auto's waar ik het over heb, gaat het geluidsniveau juist in het begin (nog lage snelheid) omhoog, en neemt het later wat af; de toonhoogte lijkt ongeveer constant te blijven tijdens het versnellen.

Waar komen deze verschillen vandaan?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Auto's
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk rijden in die wagens . Ik had het grote genoegen een hele zomer met zo'n PC Hooftstraat wagen rond te toeren.
Ik herken wat jij beschrijft qua motorgeluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toonhoogte heeft iets met de automatische transmissie te maken volgens mij . Ik denk dat je bedoelt dat het motorgeluid maar heel langzaam oploopt in toonhoogte maar vooral bij het optrekken uit stilstand heel luid is . ?

Het beste antwoord

Ook het aanzuigen van lucht voor de brandstofmengsel aanzuiging kan lawaai maken. Bij een aantal soorten auto's doen ze expres niet hun best om dat geluid te dempen. Dit alles ter meerdere eer en glorie van het 'sportieve karakter'. Nog los van uitlaatdempingskarakteristieken (3 X woordwaarde) natuurlijk.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit heeft te maken met het aantal cilinders die de motor heeft .
Een normale auto (golf, astra e.d ) heeft 4 cilcinders
Een SUV heeft meestal minimaal 6 cilinders, en ja een 6 of 8 cilinder motor is een genot voor het oor (en laat ik het maar niet over een 12 cilinder hebben ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt vooral door de luchtinlaat en uitlaat, of wat voor type luchtfilter je hebt. Ook kan het door de evt. turbo komen, of de stand van de cilinders, de hoek waaronder ze staan en het aantal. Zelf als bijgeluid kan je de vernsnellingsbak horen (gieren of een ruis), maar dit is niet altijd goed. Geld ook vaak voor een hoorbare nokkenas (tikken/takken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het karakterestieke geluid van de motot wordt bepaald door het aantal cilinders maar zeker hoe die cilindrs t.o.v elkaar zijn geplaatst. Indien je het over een lijnmotor hebt, waarbij de cilinders in lijn zijn geplaatst, zal je doorgaans weinig verschil horen in geluid als het om een 4 of 6 cilinder motor gaat. Dit (bij 4 cil.) omdat er om de 90 graden een verbranding in een cilinder plaatsvindt. Dit in de volgorde van cilinder 1.3.4.2.. Bij een 6 cilinder vind er een verbrandig in een cilinder plaats om de 60 graden in de volgorde 1.5.3.6.2.4... Omdat de verbranding systematisch plaatsvind hoor je een monotoom geluid.

Dit wordt anders bij een 4 cilinder boxermotor. Hier staan de cilinders twee aan twee lijnrecht tegenover elkaar en vindt de verbranding per cilinder niet in mate van evenredigheid plaats (natuurlijk wel per cyclus van 2 omwentelingen) eigenlijk is er en stukje onbalans wat door de krukas en vliegwiel wordt gecompenseerd.
De VW kever is hier een goed voorbeeld van.

Dan heb je nog de V motoren waarvan de cilinders onder een hoek van 60 graden t.o.v. elkaar staan. Ook hier geld eigenlijk hetzelfde als bij de boxermotoren dat er niet consequent om de zoveel graden een verbranding is.

Het geluid van een motor wordt mede bepaald door het luchtinlaat/filter waar per inlaatslag lucht wordt aangezogen.
Dit alles bij elkaar geeft het karakterestieke geluid van een motor. Dit is met name in de lagere toeren te horen maar naarmate het toerental van de motor oploopt zal je het minder horen. En iedere keer als je opschakelt gaat het toerental van je motor omlaag en zal dat geluid je weer opvallen.