Is dit een ijking op deze container?

Hallo

hier heb ik een foto van iets onder mijn motorkap, het is de container met koelvloeistof. op de container zie je precies een streepje, wil dat dan zeggen, dat je maar tot daar mag vullen met vloeistof, want door de warmte zet het vloeistof uit.

Moet er daar koelvloeistof, antivries of water in?

Dank

Picture for question
7 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Na aanpassing van de belichting en het contrast van de door u geplaatste foto kun je beter zien dat er twee woorden KALT en daaronder COLD zichtbaar zijn op de container met koelvloeistof. Die container is inderdaad het expansievat van het koelsysteem, en het lijkt bovendien rechts van het woord COLD dat er niet een streepje staat, maar dat streepje is een onderdeel van een soort dikke pijl naar beneden, die naar de horizontale rand wijst net onder het woord COLD.

De bevestiging dat ik dat correct zie komt uit een duidelijker afbeelding met tekst in het werkplaatshandboek van de Opel Corsa Y 17 DTL of Y 17 DT: http://workshop-manuals.com/vauxhall/corsa-c/j__engine_and_engine_aggregates/cooling_system/repair_instructions/cooling_system_top_up_and_bleed_(y_17_dtl_y_17_dt)/

Er is dus geen sprake van een streepje, maar die horizontale rand (de naad tussen de bovenste helft en de onderste helft van het vat) geeft aan tot waar je het koelsysteem in koude toestand moet vullen, cq moet bijvullen.
Het werkplaatshandboek beschrijft tevens hoe je ingeval van het bijvullen van een aanzienlijke hoeveelheid vloeistof het niveau moet controleren en eventueel nogmaals aanvullen nadat de motor gedraaid heeft en (bij in deze auto 92 graden Celsius) voldoende warm is geworden om de thermostaat te doen opengaan, omdat dan pas goed de luchtbellen uit het koelsysteem zich in het expansievat verzamelen. (En het checken van het niveau moet je dan pas weer doen als het systeem afgekoeld is.)

U vraagt ook naar het soort vloeistof dat er in moet.
Normaal zou ik u daarvoor naar het instructieboekje van uw auto moeten verwijzen, maar met dit werkplaatshandboek in het zicht hoef ik er alleen maar op te wijzen dat de fabriek blijkens de tekst (nog boven stap 1) voorschrijft dat u zomer en winter een 50 / 50 mengsel van water en de daar genoemde soort antivries dient te gebruiken om een goede werking van het koelsysteem te garanderen.

Resumerend wordt het antwoord op uw vraag: Ja (het gaat over het (bij)vul-niveau in koude toestand), echter niet een streepje, maar de punt van de pijl is met de grote rondom lopende naad het koud-vulniveau, en er moet een mengsel van water en antivries in.
Bordensteker
7 jaar geleden
weeter
7 jaar geleden
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (1)

Het streepje geeft inderdaad het gewenste niveau aan. Soms het je twee streepjes, één voor minimum niveau en één voor maximum niveau.
jc54