Hoe kan ik het goedkoopst 70.000 km per jaar rijden?

Ik moet een auto aanschaffen maar rijdt 70.000 km per jaar. Een nieuwe auto schrijf ik veel te snel af dus dat is onvoordelig. Leasen is voor mij ook heel duur vanwege aantal kilometers.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou toch kijken naar een nieuwe diesel. Maar dan een kleintje die zijn met de moderne motoren hartstikke zuinig. Met 70.000 km/jaar is dat toch de voordelige keuze.

Het afschrijven is erg afhankelijk van de aanschafwaarde, en het aantal km dat je met de auto rijdt tot je weer inruilt. Als je een voorzichtige rijder bent dan kun je ook 500.000 km met een diesel rijden, stel je koopt deze auto nieuw voor € 38.000,- en je hebt nog een restwaarde van € 3.000,- als je weer op een nieuwe inruilt dan heb je een afschrijving van € 0,07 per km ofwel 7 cent, onderhoud moet je kunnen redden met ongeveer 2 cent per km en brandstof als je zuinig rijdt op lange afstanden kun je 1:22 halen met een moderne diesel. Je brandstofkosten zijn dan 5,2 cent per km maakt het totaal 14,2 cent per km excl rente verzekering en belasting stel: rente € 20.500 is de gemiddelde waarde over 7 jaar x 3% = 615 wegenbelasting 127 x 12 = 1524 verzekering afhankelijk van je geschiedenis met bonus malus 800 zijn nog een keer kosten van ongeveer € 3000,- / 70.000 km = 4,3 cent maakt je totale kosten op ongeveer 18,5 cent per km, en dan ga ik uit van een Passat, rijdt je in een goede auto waar je veilig veel voordelige km in kunt rijden. En deze getallen zijn niet uit de lucht gegrepen, ik rijdt zelf ook 70.000 km per jaar in een Passat, en mijn verbruik over de 290.000 km die ik in deze heb gereden is 1:23,5 mijn onderhouds kosten zijn tot heden 1,7 cent

Hangt van een aantal dingen af , Met veel km moet je voor jezelf ook een beetje comfort hebben. Mijn ervaring met een goedkopere kleine diesel. Is niet al te best. Rijd momenteel een transporter DC uit 2012 relatief zuinig, goede hoogte op de weg lekker overzichtelijk, alle comfort en ruimte plus de voordelen van een grijs kenteken lagere belasting( 90 euro per kwartaal ). plus onderhoud is zoals iedereen weet zeer belangrijk en over het algemeen als je het financieel bekijkt is het bij vrijwel alle vw's het onderhoud bij elke garage bekend. Afschrijving heb je bij elke auto maar aangezien het een bus is hebben er bijvoorbeeld toekomstige zzpers die starten ( ook met km op de klok ) veel intresse in deze autos juist hierom. En hebben dus een hooge restwaarde op de particuliere markt. Dit was voor mij de doorslag

Koop een diesel van pakweg 4 jaar oud die tot op heden niet te veel op de klok heeft staan. Dan kan je voorlopig weer even vooruit en heeft de vorige eigenaar de meeste afschrijving al betaald. Ik rij zelf ook 70.000 per jaar en heb 4 jaar geleden een nieuwe DS5 gekocht. De auto heeft veel afgeschreven maar je kan daardoor wel een goede deal doen. Ik heb ook Passat gereden en verrassend genoeg heb ik niet meer onderhoudskosten gehad aan de DS5 dan aan de Passat al zou je dat misschien vooraf anders inschatten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100