Welk type automatische versnellingsbak zit in een Volkswagen Golf V5?

Het zou mooi zijn als iemand het exacte type kan geven, en of dit een DSG bak is of een normale automatische versnellingsbak.
Zit er daarnaast ook nog verschil in de 110kw V5 of de 125kw V5?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
4.3K

Antwoorden (2)

In de Golf V5(110 & 125KW) zit de Jatco JF506E
In de "self study guide" wordt niets gezegd over DSG
Zie: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_232.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens de Nederlandse Wikipedia had de Golf V al een 6- of 7-traps DSG automaat. Maar Wikipedia is niet altijd correct en dit lijkt niet te kloppen.

Het is namelijk in tegenspraak met een lemma in de Engelstalige Wikipedia (over de automaat in de Golf IV) dat expliciet de Golf V noemt als eerste Golf met de Jatco JF506E automaat en dat was nog geen DSG bak, maar een klassieke 5-traps automaat met koppelomvormer en Tiptronic.
De DSG-techniek kwam pas tegen eind 2008 in de nieuwere Golf VI, blijkens andere publicaties uit 2008.

“The 01M production ended with the last of the Mk4 body style Golf in 2006. It was succeeded by the Jatco JF506E designed 5-speed automatic (09A) Tiptronic, and later an Aisin 6-speed automatic (09G) Tiptronic transmission in New Beetle Convertibles, as well as a Direct-Shift Gearbox (DSG) based dual clutch transmission in recent models of the above cars. The DSG does not have a torque converter, and is more akin to a pair of manual transmissions within a single housing.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_01M_transmission

Autozine schreef op 7 augustus 2008 al dat de nieuwe transmissie er aan kwam:
Met uitzondering van de minst sterke varianten, kunnen alle benzine- en dieselmotoren gekoppeld worden aan Volkswagens transmissie met dubbele koppeling (DSG). Afhankelijk van het motorkoppel gaat het om de DSG-versnellingsbak met zes of zeven versnellingen. In de Golf vervangt de efficiënte DSG-transmissie de klassieke automaat met koppelomvormer. Hoe efficiënt de combinatie van TSI en DSG is, blijkt uit het gemiddelde brandstofverbruik van de 1.4 TSI met 160 pk en zeventraps-DSG: 6,0 liter/100 km (139 g CO2/km). Dit duo vervangt de 2.0 FSI met 150 pk en automatische zestrapstransmissie, die gemiddeld 8,3 liter/100 km verbruikt. Dat komt neer op een besparing van 2,3 liter/100 km ofwel 28 procent.
http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=7848

Op 3 december 2008 schreef Het Laatste Nieuws:
“De klassieke automaat wordt in de nieuwe generatie Golf Plus met pensioen gestuurd. Daarvoor komt de DSG-transmissie in de plaats.”
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/526062/2008/12/03/VW-Golf-Plus-in-nieuw-kleedje.dhtml

De 110kw en de 125kw versies verschillen in prestaties.
Bordensteker