Waarom betaal ik voor diesel meer wegenbelasting?

Drie maanden geleden heb ik mijn benzineauto ingeruild voor een diesel. Hiervoor moet ik meer wegenbelasting betalen, iets wat gewoon duidelijk is, omdat diesel schadelijker is.

Maar mijn verbazing schetst het volgende:
Mijn benzineauto verbruikte 1 op 15,15 (fabrieksopgave)
Mijn diesel verbruikt 1 op 29,9 (fabrieksopgave)

Mijn benzineauto stootte 159 g/km fijnstof uit
De diesel 89 g/km

Ook op alle andere fronten is de diesel "beter" voor het milieu.

Waarom is dan toch mijn diesel bijna 4x zo hoog in wegenbelasting?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
3.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat ze er nog steeds niet aan willen dat diesel verreweg de meest efficiënte brandstof is.Weet ook niet waarom. Lobby ? Alleen in grote binnensteden kan het roet - als je geen goed filter hebt - problemen opleveren.
Maar of je die 1 op 30 haalt zou ik wel even een paar keer goed uitrekenen ; ik kom maar net aan de 1:22-23 .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En als je een VW rijdt kan je die fabrieksopgave wel helemaal vergassen...!
SimonV
7 jaar geleden
Auto's met een dieselmotor zijn over het algemeen zuiniger dan equivalente benzinemotoren en produceren minder broeikasgassen (CO2). Deze efficiëntie komt voort uit zowel de hogere energiedichtheid per liter van dieselbrandstof, als uit een groter thermodynamisch rendement, voornamelijk door de hogere compressieverhouding. De dichtheid van diesel is weliswaar 15% groter dan die van benzine, wat tot een 15% hogere CO2-uitstoot per liter brandstof leidt[1], maar dit is niet voldoende om het 20–40% zuiniger verbruik van een moderne dieselmotor teniet te doen. Netto produceert een dieselmotor 10 tot 20% minder broeikasgasemissies dan een vergelijkbare benzinemotor. http://forum.fok.nl/topic/1149512?token=3196025df87bc7923e00fe6464c6c3bb

Antwoorden (1)

Je betaalt voor een dieselauto meer wegenbelasting omdat je minder accijns op de dieselolie zelf betaalt. Dit is voordelig voor vrachtwagens en andere veelrijders. De maatregel is dus bedoeld om beroepschauffeurs financieel te helpen.
Dit is verder altijd al zo geweest, en heeft verder niets met milieu te maken -die argumenten zijn er later bijgekomen.