mag je rood zwaailicht gebruiken?

ik weet dat je blauw niet mag gebruiken en oranje alleen voor gevaarlijke situaties is maar hoe zit het met rood?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
8.6K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat deze vraag over een zwaailicht op een voertuig op de openbare weg gaat.

Je mag op een auto (of een ander voertuig) geen overbodige verlichting voeren. Een zwaailicht (welke kleur dan ook) zonder funktie wordt wel zo gezien en mag dus niet !

Rood heeft bovendien al reeds een funktie in het verkeer als achter- en remlicht. Je mag die funktie al helemaal niet verstoren door andere verlichting in die kleur te voeren. Dat levert mogelijk gevaarlijke situaties op.

Vandaar dat je sowieso ook geen rood licht aan de voorkant van je voertuig mag voeren. (Oók niet die vroeger zo populaire Knightrider-looplampjes !)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is niet correct, een zwaailicht is geen lamp die een continu roodlicht naar de voorzijde uitstraalt. Indien dit klopte zou een geel (oranje) zwaailicht ook niet mogen, zou verwarrend kunnen zijn met het knipperlicht (wat bij sommige voertuigen ook rood is).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Op de eerste plaats heb ik het over het niet toegestaan zijn van verlichting zonder functie (waarmee ik overigens wel een erkende functie bedoel) En een knipperlicht hééft een echte functie ! En is toegestaan. Net als een gele zwaailamp bij gevaar. Daarnaast zijn rode knipperlichten aan de voorkant nooit rood maar wel oranje of geel. Rode knipperlichten zijn daar simpelweg niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een rood zwaailicht heeft een erkende functie, enkel is niet een verlichting die betrekking heeft op het verkeer. Rode knipperlichten waren tot 1963 toegestaan aan de voorzijde, een auto waarop dit van origine op thuis hoort mag ze dan ook blijven gebruiken (type goedkeuring).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Een zwaailicht is geen onderdeel van de typegoedkeuring. Je haalt er dingen bij die niets met de vraag te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar schrijf ik iets over een type goedkeuring betreffende zwaailichten, lezen blijft moeilijk. Typegoedkeuring voor rode knipperlichten voorzijde auto's van voor 1963.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De vraag gaat over zwaailichten en jij begint over typegoedkeuring van (hele oude !!!) knipperlichten... dat bedoel ik. Any-way... we raken compleet off-topic. Ik laat het hierbij, v.w.b. deze discussie. :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Naar mijn bescheiden mening is de eerste regel omtrent naar voren rood uitschijnend licht van jouw hand.

Andere antwoorden (2)

Je mag zwaailichten gebruiken waar je wilt, zolang het maar niet op de openbare weg is. Over rode zwaailichten staat niets in de wet, maar wel dat een auto nooit rood licht naar voren mag laten schijnen. En dat gebeurt met een zwaailicht wel als je deze op het dak van je auto zet.
paulus811
7 jaar geleden
In de regeling voertuigen is duidelijk gesteld welke verlichting welk voertuig mag dragen onder welk omstandigheden.

Het rode zwaailicht is net als het groene voorbehouden aan de commando- verbindingsvoertuigen van politie, brandweer en ambulance.