Kan een auto die voor een derde onder water staat nog wel rijden?

Ik zag dit artikel:
http://www.nu.nl/binnenland/4269710/veel-wateroverlast-hoosbuien-in-grote-delen-van-land.html

De foto bovenaan toont een Audi die voor een derde onder water staat. Ik kan niet zien of de bestuurder er nog in zit.

Maar ik kan me niet voorstellen dat die auto nog kan (door)rijden.

7 jaar geleden
in: Auto's
3.1K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik neem aan dat als het kon, de bestuurder tenminste geprobeerd had achteruit te rijden, om er weer uit te komen ?
kierkegaard47
7 jaar geleden
(dit dan even vanuit de aanname dat het de bestuurder is, die daar weggedragen wordt)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik me ook af of dat de bestuurder was. Maar word niet aangegeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een bus kan dat in ieder geval wel...
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4311097/2016/05/31/Chauffeur-waterbus-Arnhem-moet-op-matje-komen.dhtml
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een auto gebruikt benzine denkje maar ook zuurstof ! Zo lang dat via het lucht filter nog binnen komt ja . Jeeps waarmee men mee door het water wil rijden hebben een luchtpijp daarop gemonteerd . Dus een personen auto kan zo lang het lucht filter boven water blijft doorrijden

Het beste antwoord

Hangt van de auto af. De auto zoals je daar ziet (de audi), die zal niet meer rijden omdat de motor (half) onder water staat.

Echter, zijn er ook auto's (onderzeeers) die een snorkel hebben. Dit zegt wiki daarover:

Snorkel is in het Engels ook de benaming voor een snuiver, het apparaat waarmee onderzeeërs onder water verse lucht van boven het oppervlakte kunnen halen.

Een snorkel kan ook een op een auto gemonteerde pijp zijn, waardoor de motor lucht kan krijgen bij het rijden door diep water. Deze snorkels zijn met name terug te vinden bij Landrover Defenders.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Snorkel

Deze auto's kunnen dus wel met de motor onder water rijden. Plaatjes daarvan in link 1.
Voor een stukje uit de film Dante's Peak (is natuurljik een film, maar dit is dan wel waar) zie je het verschil tussen auto's met en auto's zonder snorkel.
https://www.youtube.com/watch?v=ZyLi2ApFhbY
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Die Audi. Rijd die nooit meer? Of is er niets aan de hand als het water eenmaal gezakt is?
Thecis
7 jaar geleden
Die audi zal waarschijnlijk nog wel rijden, maar water in je motor doet het zeker niet goed.
Via de luchtinlaat kan water namelijk in de motor komen. Water in de zuigers geeft een groot nadeel voor de verbranding (de vraag is of de auto meteen weer zal rijden of dat de reparatiekosten groter zijn dan de dagwaarde van de auto, ofwel, of de auto economisch total-loss verklaard kan worden).
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg.