Wanneer moet ik een voetganger voorrang geven als autobestuurder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
28.9K

Het beste antwoord

Als de voetganger rechtdoor loopt terwijl jij afslaat: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.

Als jij uit een uitrit komt.

Als jij een bijzondere verrichting uitvoert, zoals achteruitrijden.

Als de voetganger kenbaar maakt te willen oversteken bij een als zodanig gemarkeerde voetgangersoversteekplaats (beter bekend als een zebrapad).

Als de voetganger blind is en met zijn blindenstok kenbaar maakt de weg te willen oversteken.

Als de voetganger een fout maakt en voor jouw wielen loopt, zelfs al had hij geen voorrang.

Toegevoegd na 1 minuut:
Toelichting op de eerste regel:
het maakt niet uit of de voetganger in dezelfde richting loopt als jij, of jou tegemoet komt. Het maakt ook niet uit of de voetganger aan de linkerkant van de weg loopt, of aan de rechterkant. Als jij de weg waarop jij rijdt en de voetganger loopt verlaat, en de voetganger loopt rechtdoor om op diezelfde weg te blijven, gaat de voetganger voor.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor geldt ook voor voetgangers in hun relatie met het overige verkeer.
Op een erf mogen voetgangers de gehele weg gebruiken, het andere verkeer is niet verplicht de voetgangers voor te laten gaan.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren moeten voetgangers voor laten gaan.

Toegevoegd na 44 seconden:
ook voetgangers die bij een zebrapad staan moet je voorrang geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd !!

Toegevoegd na 51 seconden:
Voetgangers zijn bij wet beschermd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, volgens de verkeersregels hebben voetgangers bijna nooit voorrang, vandaar mijn vraag ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zover ik weet is een voetgangersoversteekplaats niet hetzelfde als een zebrapad.
Als de voetganger zich op het zebrapad bevindt zou ik zeker even de rem intrappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
+1 om de onterechte min te compenseren. Enneh - gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, danker, dank!!
Bij een zebrapad.
Maar ik zou het altijd doen.
Lijkt me niet fijn voor de voetganger als ik doorrijd.
En voor mij ook niet, want dan moet mijn auto weer door de wasstraat.
Het is dus geen kwestie van moeten, maar van gezond verstand.