Wordt er geflitst als ik links af (groen) had moeten gaan maar door rechtdoor (rood) ben gereden?

Hoi allemaal,

De situatie is als volgt:
Er is 1 rijstrook voor links afslaan, 2 voor rechtdoor en 1 voor rechts afslaan. Toen ik aan kwam rijden waren de 2 rijstroken voor rechtdoor dicht wegens werkzaamheden. Ik dacht dat de linkerrijstrook nu bedoeld was om rechtdoor te gaan (omdat de weg na het stoplicht gewoon open was). Nu stond ik als enige op de linkerbaan en ben ik bij groen licht ipv links af te slaan rechtdoor gereden (rechtdoor had nog rood). Ik vraag me af of ik dan ook voor door rood rijden geflitst kan zijn?

Groeten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
3.2K

Antwoorden (1)

Bij door rood licht rijden worden er twee foto's gemaakt, één rond de stopstreep en één iets verder op het kruispunt. Omdat er twee foto's worden gemaakt is zichtbaar dat je werkelijk door rood licht reed in de aangegeven richting.

Alhoewel de situatie -vanuit een rijstrook voor links af- niet helemaal vergelijkbaar is, ben je wel in overtreding, mede omdat er bij een doorgetrokken witte streep -als scheiding van de rijstroken- niet meer van rijrichting veranderd mag worden en de aangegeven rijrichting (links af) gevolgd moet worden.

Theoretisch is het mogelijk dat je geflitst word/bent (voorwaarde is uiteraard wel dat er een flitsinstallatie aanwezig is en in gebruik is gesteld). Of dat ook de reden van bekeuren zal kunnen zijn is de vraag. Eventueel wel voor het niet volgen van de verplichte rijrichting, het wel of het handelen in strijd met een gesloten verklaring (afhankelijk van de borden), of het niet volgen van verkeerstekens op het wegdek.