Hoe bescherm ik het best de accu van mijn auto in de winter tegen vrieskou, zonder deze te verwijderen?

Omdat ik in het verleden twee keer met een compleet lege accu heb gezeten in de winter, nadat de auto enkele dagen tot bijna twee weken niet was gebruikt, wil ik de accu in de winter wanneer het vriest extra beschermen.
En nee, de accu er steeds uit halen en weer terug plaatsen is geen optie en ik heb ook geen garage waar ik de auto kan stallen.

Nu dacht ik zelf aan het omhullen van de accu met of een handdoek of een voorruitfolie voor de auto, maar kan dit eigenlijk wel?

Is een handdoek dan beter dan folie (i.v.m. condens en vocht op de accu)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
12.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Accu op tijd vervangen en onderhouden ( gedistilleerd water ) . En gewoon regelmatig een stuk goed warm rijden . Met zo min als mogelijk stroom verbruikers uit . Ook voor het parkeren alle stroom gebruikers uit . Zodat bij de start alle energie Vd start motor voorhanden is . Vooral ruitenwissers , achteruit verwarming , cassette of cd , NAVi en lichten uit ! Voor dat je de motor uitzet .

Het beste antwoord

Een hedendaagse auto verbruikt indien geparkeerd nog voortdurend een héél klein beetje stroom van de accu om bepaalde geheugens intact te houden. Net zoals uw pc na afsluiten de volgende dag toch nog weet hoe laat het is en wat u de vorige keer zoal aan bestanden heeft geopend.

Dat kleine beetje kan een al wat oudere accu bij grote koude nekken, maar ook bij lange tijd de auto niet gebruiken bij betrekkelijk milde wintertemperaturen.

De capaciteit van een accu stort sowieso behoorlijk in elkaar bij erg lage temperaturen. Een accu in de warme gang hebben staan en ’s morgens mee naar buiten nemen is ideaal. Maar als hij buiten moet slapen, dan helpen isolerende maatregelen hooguit tijdens een korte nacht. Na meer dan 10 uren buitenstaan is de temperatuur van de accu echt wel gelijk geworden aan de buitenluchttemperatuur, en met folie kunt u inderdaad een voorruit tegen nachtelijke uitstraling beschermen, waarbij er ook geen vocht op neerslaat en dan bevriest.
Maar een accu onder een motorkap ermee een betere overnachting bieden of zelfs hem beschutten tegen meerdere etmalen buitenstaan, dat gaat niet werken. Na verloop van tijd is de accu gewoon door-en-door precies even koud als dat het buiten is.

Omhullen heeft dus in het algemeen géén zin. Warmhouden wél, maar met alleen omhullen hou je hem niet echt beduidend langer warm.
En met folie moet je goed uitkijken dat een geleidende folie nooit op de blote accuklemmen (en de eventuele uitwendige verbindingsstrippen) mag liggen, want daarmee kun je de accu kortsluiten en dan kan de folie in één grote flits in rook opgaan, en als je pech hebt ontploft de hele accu!
Het elektrisch afsluiten van de accu door een speciale schakelaar of door de massaklem van de accu los te nemen, kán bij lange stilstanden zeker helpen, maar dan loopt je klokje dus niet meer en vallen je ingestelde radiozenders ook weg. Dat soort effecten. Het is een goede noodgreep voor een accu waarvan je weet dat hij zijn beste tijd gehad heeft, als je erg koude nachten verwacht en bijvoorbeeld weet dat je een weekje of langer weg zult zijn. Dan kan hij beter twee weken helemaal niets hoeven voeden.

Belangrijk is om niet vlak voor thuiskomst nog even boodschappen te doen, of te gaan tanken. Want daarna moet je de auto opnieuw starten en het bijladen van de daarvoor aangesproken accu lukt dan in die laatste kilometer naar huis niet meer. Daar is dat ritje te kort voor.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Mijn vorige accu heeft het ruim elf jaar uitgehouden. De laatste zes jaar reed ik 35 km enkele reis naar mijn werk, en als ik boodschappen deed onderweg naar huis (pakweg elke drie weken een week vroege dienst, na late en nachtdiensten was boodschappen doen niet aan de orde) was dat bij een supermarkt nog bijna 9 km hiervandaan. De auto werd nagenoeg nooit voor korte ritjes gebruikt, stond nooit in fileverkeer, en werd dus altijd weggezet met een goed bijgeladen accu.
Mijn accuman heeft me dan ook meteen gewaarschuwd dat ik nu als gepensioneerde nooit meer zo extreem lang met de nieuwe accu (van hetzelfde type) zou gaan doen. En inderdaad: het langer stilstaan is een veel ongunstiger situatie voor de accu. Ik merk dat aan de koude start als hij na een hele tijd stilstaan weer eens een dagje mag rijden. dat gaat zwaarder dan voorheen toen ik nog elke dag reed. Een winner is als u in de winter standaard ergens kunt parkeren waar een helling is. Dan kun je hem op zo’n heel koude ochtend ernaast lopend duwen zodat-ie gaat rollen, en dan in de derde versnelling starten zoals bij aangeduwd worden. En een tip die iedereen kan gebruiken is deze: als je bij grote koude (of na een week de auto niet gebruikt te hebben) bij de auto komt, doe dan de dimlichten gedurende een minuut aan, en zet de lichten daarna weer af. Wacht zo nog een minuut en ga dan pas starten (met licht uit hè!). De truc is dat de accu als het ware wakker wordt door de stroom die er gaat lopen in die minuut met licht aan. De accu warmt zichzelf een klein maar merkbaar beetje op. Het starten gaat daarna echt iets gemakkelijker, en in een grensgeval is dit soms precies het verschil tussen nog kunnen starten of niet. Tenslotte: uw elektrische achterruitverwarming is een afschuwelijke stroomvreter die het bijladen na een koude start (met bevroren achterruit!) lange tijd ernstig vermindert. Zo snel mogelijk uitzetten!

Andere antwoorden (2)

Ik heb in het verleden in mijn (toendertijd) Alfa Romeo 164 een schakelaar laten zetten op het dashboard, waarmee ik de accu kon afsluiten. Ik gebruikte dit meestal als ik voor langere tijd wist dat ik de auto niet ging gebruiken of als het 's nachts stevig vroor. Nooit een probleem gehad en de auto was toen al meer dan 8 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een gewone lood startaccu zoals die in auto's wordt gebruikt is gevuld met een elektrolyt vloeistof, nl. waterverdund zwavelzuur.
Als zo'n accu in goede conditie is kan deze makkelijk vriestemperaturen tot wel - 40 graden doorstaan zonder speciale koude isolatie maatregelen.
De capaciteit van de accu (het afgegeven vermogen) daalt wel bij lage tot zeer lage temperaturen maar een conditioneel goede accu kan dan gewoon een motor laten starten.

Loodaccu's gaan bij normaal gebruik minimaal zo'n 5 jaar mee zonder problemen te geven in zomer en winter. Daarbij speelt de fabricage kwaliteit wel een belangrijke rol waar het gaat om de loodplaten die in de accu verwerkt zijn.
Hoe zuiverder de gebruikte lood bestanddelen zijn, hoe hoger de kwaliteit.
Normaal gebruik wil zeggen dat de accu na iedere belangrijke ontlading weer tenminste de tijd krijgt om weer volledig op te laden tijdens een rit.
Dus bij hele korte ritjes zal dat niet gebeuren.

Er zijn accu's op de markt die gemaakt worden met gerecycled lood, die dan goedkoper zijn. De levensduur van zulke accu's is dan meestal ook niet al te lang, en moet je daarmee geluk hebben.

Maar ook de laadstroom, die door de dynamo in de auto wordt opgewekt en gereguleerd door de spanningsregelaar is belangrijk. Te hoge of te lage laadstromen zullen de accu te zwaar belasten en uiteindelijk zal de accu daaraan 'overlijden'.
Een versleten dynamo of een slippende V-snaar kan er al voor zorgen dat de accu steeds onvoldoende wordt bijgeladen en daardoor schade gaat oplopen.
Ook het elektrolyt niveau in de cellen moet altijd tot boven de plaatpakketten staan. Een te laag niveau resulteert in een mindere capaciteit en cellen die droog staan houden al helemaal geen stroom vast.

Een eenmaal versleten accu zal steeds minder capaciteit kunnen vasthouden en leveren, zeker bij lage temperaturen.
Slijtage ontstaat doordat de loodplaten door de steeds heen en weer gaande uitwisseling van elektronen bij ont- en opladen steeds dunner worden. Het loodresidu dat neerslaat tussen de platen kan op den duur kortsluiting veroorzaken in de cellen waardoor het vereiste niveau van 2,2 volt per cel niet meer gehaald wordt. Bij 1,8 Volt per cel is de accu al klinisch dood.
Dan helpt er niets meer en moet de accu vervangen worden.

In koudere periodes kun je de accu wat helpen door hem 's-nachts op een druppellader aan te sluiten waardoor ook de inwendige temperatuur door het laden wat omhoog gaat en hij het wat warmer heeft.