Hoe kan me auto wegrollen ?

Ik heb geleerd dat het altijd beter is om je auto in z'n 2e versnelling te laten staan wanneer je de motor uitzet. Altijd gedaan nooit problemen gehad. Vervolgens kom ik erachter dat mijn handrem wel aantrekt(dat je een geluidje hoort) maar alsnog rolt me auto weg.
Vandaag zet ik me auto in z'n 2e versnelling en toen ik uitstapte rolden me auto weg. Ik heb vervolgens snel aan de handrem getrokken en ook tevergeefs. Dan maar op de rem drukken en dat lukte wel.

Wat kan er mis zijn als me auto in z'n 2e versnelling alsnog weg kan rollen.
Ligt het aan me koppelingsplaat? Of kan dit door iets anders?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
9.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan het niet vinden, maar heeft jouw auto drie of vijf cilinders?
Een oneven aantal zorgt ervoor dat de compressie niet goed werkt als handrem.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Handrem lijkt me kapot. Is wel APK afkeur. Dus bij de volgende keuring weet je alvast dat je die als kostenpost krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb geen foto of video van de gebeurtenis.
Kom maar even langs ik wil het wel laten zien. Dan kan je het met je eigen ogen meemaken.
tinus1969
8 jaar geleden
Waarom parkeer je niet in de eerste versnelling?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik hoor daar meer mensen over praten maar heb van mijn familie geleerd dat de 2e versnelling "beter" is. Waarom... Geen flauw idee maar heb er nooit problemen mee gehad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het Volvo dan zit het in de naam ( ik rol ) maar wat al opgemerkt het moet lukken in z'n 2e versnelling of de handrem . Waarom vroeger de 2e versnelling werd aangeraden is als een auto stil staat krijg je de versnelling minder makkelijk in z'n 1zonder motor aan en koppeling in . Dat is bij een moderne auto niet meer het geval alle versnellingen zijn / hebben Synchro mes ?? Ringen bescherming . Daarom ook terug naar 1 bij een spoorweg overgang . Dat is allang niet meer nodig . Zet je auto in 1 of in z'n achter uit.mogelijk slijtage aan z'n 2 e versnelling . Straks valt hij onder het rijden ook uit z'n 2 mogelijk .?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zet de auto bij parkeren altijd in zijn achteruit.
Waarom? Uit de tijd dat aan de voorkant van de auto een diepe gracht was. Nu doe ik dat nog steeds, uit gewoonte. Hoe dan ook, de auto hoort niet alsnog weg te rollen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zet hem bij mijn ouders op de handrem en in de versnelling afhankelijk van hoe ik geparkeerd sta. Ze wonen halverwege een "berg" met de neus naar beneden in de achteruit, met de neus omhoog in de 1. Ik weet niet of dat uitmaakt, want volgens mij hoort een auto niet te kunnen rijden als de motor af staat en in de versnelling, maar voor het geval dat... Anders gebruik ik altijd alleen de handrem.

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk toch niet goed in de tweede versnelling gezet, of de helling was zo steil, dat de compressie van de motor de krachten niet kon weerstaan. De koppelingsplaat versleten lijkt mij niet als je er nog gewoon mee kunt rijden.
jc54
8 jaar geleden
Als je auto toch ging wegrollen, denk ik niet zo gauw aan de koppelingsplaat (want dat zou je tijdens het rijden gemerkt moeten hebben!), maar aan de mogelijkheid dat ie toch niet goed in zijn versnelling stond (c.q. er weer uitgeschoten is). Misschien komt dat door de synchromeshringen, maar in elk geval is het sowieso vanwege de grotere ‘houdkracht’ beter om de achteruit in te schakelen, of de eerste versnelling. Op de achteruit en vaak ook de eerste versnelling zit geen synchromesh. Dan zul je in elk geval voelen wanneer de versnelling er niet goed ‘in zit’.

Je handrem is blijkbaar kapot of helemaal uit zijn afstelling. En die wordt meestal niet vanzelf bediend door de auto in een versnelling te parkeren.

En eigenlijk zou je moeten concluderen dat de hele aandrijving van de aangedreven as los is geschoten, dan is het bij sommige auto’s denkbaar dat ook de handrem niet werkt en je dus alleen nog de voetrem hebt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Wat voor auto is het, en van welk bouwjaar?
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi antwoord waarin alle facetten worden benoemd. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een BMW 316i uit 1995.
Het ging als volgt:
Ik parkeer me auto.
Koppeling ingedrukt + rem zet em in ze 2 vervolgens zet ik me auto uit.
Ik laat me koppeling los en daarna me rem. Daarna begint me auto een rare krakkende geluid te maken en rolt zachtjes weg.
Ik trek aan me handrem en hij rolt nog steeds zachtjes door.
Vervolgens drukte ik op me rem en dat werkte wel.
Toen dat gebeurde wilde ik zeker weten of er iets was dus ik start me auto weer en ik reed naar een andere parkeerplek en daar gebeurde niks. Ik begrijp nog steeds niet hoe dit heeft kunnen plaatsvinden.
Bordensteker
8 jaar geleden
In BMW’s worden blijkbaar allerlei zelfbouw wijzigingen op basis van niet altijd goed begrepen aanwijzingen en onvolledig doorvertelde verhalen uitgeprobeerd. Onder andere aan de parkeerrem! En dan niet om beter te kunnen parkeren, maar wel om heftiger en indrukwekkender te kunnen driften.
http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=280589
Misschien is er aan deze BMW ook wel het een en ander door een van de vorige eigenaren geknutseld.
Ik vermoed dat de heel rare verschijnselen alleen maar door een ongewone samenloop van techniek en omstandigheden gebeurd kan zijn, en laat het nadere oordeel graag over aan echte experts. Ik heb de laatste jaren met diesellocomotieven gereden, waarmee je op zes manieren met behulp van vier verschillende soorten remmen kunt stoppen. Terwijl de computers van de locomotief zelf ook nog het een en ander in te brengen hebben.
In een bergachtig land overzee is een locomotief van een vergelijkbaar type ooit door een fout in de werkplaats (die door verschillende mensen opgemerkt had moeten worden) zonder rem met machinist aan boord reddeloos achteruit van een helling met hoge snelheid terug een station indenderd waar een reizigerstrein klaar stond. Meerdere doden en gewonden.
Juist door het bestaan van meerdere systemen naast elkaar was de storing niet opgevallen. Onder sommige omstandigheden is wegrijden al een hele kunst, maar je moet vóór alles ook nog kunnen stoppen! Vakmanschap is meesterschap.
Bij sommige auto's moet je de handrem stevig aantrekken omdat het mechanisme stroef gaat, maar dat doe je misschien ook
Verder zal de auto in de eerste versnelling minder snel wegrollen dan in de twee