Wat is de schok als je tegelijk remt en gas geeft met een automaat?

Een kennis van mij heeft een (redelijk nieuwe) auto met automatische versnellingsbak. Hij was nog niet gewend met een automaat te rijden. Bij het wegrijden (ongeveer 15 km p/u) trapte hij per ongeluk tegelijk op de rem (linker voet) en op het gaspedaal (rechtervoet). We voelden toen een behoorlijke schok en de auto stond meteen stil.

Hoe wordt deze schok precies veroorzaakt? Was dit schadelijk voor de auto? Bijvoorbeeld voor de automatische versnellingsbak?

Toegevoegd na 22 uur:
Bedankt voor de antwoorden!
Ik vergat alleen nog te melden dat hij daarna nog een paar keer bewust hetzelfde deed: tijdens het rijden (20 km p/u) en dus gas geven heel zachtjes op de rem trappen. Ook toen stond de auto met een schok stil. Het komt daarom volgens mij niet door hard op de rem trappen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
12.4K
Bordensteker
8 jaar geleden
Die schok werd veroorzaakt door onbedoeld ineens zeer krachtig remmen.
Iemand die een schakelauto gewend is, zal normaal kort na het wegrijden met de linkervoet ontkoppelen om naar de tweede versnelling over te schakelen. Dat ontkoppelen doe je door met veel meer kracht dan dat je voor een normale afremming op een rempedaal zet, want je wil in een keer het koppelingspedaal tot op de bodem intrappen. Wanneer je bij een automaat met dezelfde kracht op het (vaak brede) rempedaal trapt, krijg je inderdaad ongeveer het gevoel alsof je tegen een blok beton bent aangereden. Het is in het begin een zeer voor de hand liggende vergissing, en niet anders dan wanneer er door omstandigheden ineens een echte noodstop gemaakt moet worden. Of er tevens op het gaspedaal getrapt wordt maakt niet zoveel verschil, aangezien er toch al sprake was van wegrijden. De rem werkt sneller en is veel krachtiger; de motor is nog lang niet op een hoog toerental en de automaat is niet meteen gereed voor zo’n krachtsexplosie, en ook dan nog wint de rem het. Tip: vouw het linkerbeen helemaal tot de hak van de schoen tegen de rechtervoorkant van de stoel ligt. Dan went het brein eraan dat he niet de beoeling is om het linkerbeen te gebruiken, wat bovendien ook niet meer meteen mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die tip kreeg ik van de garage waar ik altijd een auto huurde ook, toen ik een keer een automaat meekreeg. Je linkerbeen zo wegvouwen dat ie niks meer kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wist niet dat je bij een automaat tegelijkertijd gas kan geven en remmen. Mijn man heeft maar één rechterbeen.
Ik heb geen automaat (moet er niets van hebben), zal het toch eens aan hem vragen of hij dat voor elkaar krijgt.

Antwoorden (2)

De remmen van een automaat zijn vaak wat gevoeliger en sterker afgesteld dan in een schakelbak -het rempedaal een klein beetje intrappen geeft relatief meer 'remkracht' bij een automaat dan een schakelbak.

Automaten kunnen niet remmen op de motor; bovendien moet de rem er ook voor zorgen dat een automaat niet kruipt in de D-stand.
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Vanwaar de min? Wat er gebeurde lijkt op een bekende fout van mensen die voor het eerst in een automaat rijden; onbekend met de extra remkracht. Ook mensen die hun linkervoet correct (niet) gebruiken remmen de eerste keren vaak te hard.
tinus1969
8 jaar geleden
De uitbreiding van de vraag door TS @PeterAnoniem suggereert toch echt dat mijn antwoord het juiste was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb bij niemand een min gegeven hoor Tinus! Bedankt juist voor het meedenken!
Bordensteker
8 jaar geleden
Fijne auto als het eens onverwacht ijzelt. Ik pas. Want ik voel me hier zelf op glad ijs als de vraag op een hoofdpunt pardoes ineens anders gaat klinken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat kan toch de reden zijn dat iemand gas geeft en ook remt. Dat lijkt op iemand die vooruit wil lopen en tegelijkertijd achteruit wil rennen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Automaten kunnen prima remmen op de motor . Evt vast zetten in een versnelling ( de 1 of 2 ) bij de ouderwetse bak . Bij de moderne bak in Sport of ?
tinus1969
8 jaar geleden
@Kapperkort. Vastzetten in versnelling is niet bij alle automaten makkelijk en bovendien niet de bedoeling bij normaal rijden. Bij normaal rijden zet je de pook in D en verder nix. De remmen zijn dus wat anders afgesteld zodat je ook kunt rijden met de pook continu in D.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Tinus ik heb niks met minnen te maken . Nog nooit gedaan trouwens . Maar ik rij al zo 40 jaar automaat en schakel auto . In al mijn vol automaten ( oude Amerikanen of zeer zware dure Engelse auto's daargelaten )hadden ze allemaal een 1 , 2, of soms een 3 of zelfs 4 . Te gebruiken in de bergen om zowel te klimmen of juist te dalen en dat er op de motor geremd kan worden . Enkele automaten variomatic , en systemen daarvan afgeleid , cvt. Hebben dat niet altijd ( of nooit ?)
tinus1969
8 jaar geleden
Ik heb op dit moment een automaat zonder 1-2-3-4, maar wel (naast PRND) een M van Manual. Dan MOET je ook echt schakelen.
Oude CVTs (zoals DAF) hadden een soort bergrem stand Dat doet allemaal niets af ana het grote punt; namelijk dat remmen wat scherper zijn afgesteld omdat je in principe/bij normaal verkeer niet remt op de motor. Het hele idee is dat je de pook in D zet en wat rondrijdt met alleen gas+rempedaal.
Dat wordt veroorzaakt door de rem . Althans bij een vol automaat . De rem blokkert de wielen evt met rem druk assistent . Is er schade nee dat mag je aannemen kan er schade ontstaan ja vrij herhaling dit doen is niet echt oke . Meestal slaat de motor af . Bij een automaat alleen de rechter voet gebruiken !! Een goede auto kan veel foutjes hebben . Bij heel dure auto zoals Porsche is soms een accessoire dat je vol het gas in drukt en de rem ook en dan de rem ineens los ! Dat heet launch control of zo iets . Je wordt dan knoert hard afgeschoten . Doe dat nooit met een auto die dat accessoire niet heeft na een aantal x een grote reparatie.:(:(