Wat is de schok als je tegelijk remt en gas geeft met een automaat?

Een kennis van mij heeft een (redelijk nieuwe) auto met automatische versnellingsbak. Hij was nog niet gewend met een automaat te rijden. Bij het wegrijden (ongeveer 15 km p/u) trapte hij per ongeluk tegelijk op de rem (linker voet) en op het gaspedaal (rechtervoet). We voelden toen een behoorlijke schok en de auto stond meteen stil.

Hoe wordt deze schok precies veroorzaakt? Was dit schadelijk voor de auto? Bijvoorbeeld voor de automatische versnellingsbak?

Toegevoegd na 22 uur:
Bedankt voor de antwoorden!
Ik vergat alleen nog te melden dat hij daarna nog een paar keer bewust hetzelfde deed: tijdens het rijden (20 km p/u) en dus gas geven heel zachtjes op de rem trappen. Ook toen stond de auto met een schok stil. Het komt daarom volgens mij niet door hard op de rem trappen.

Weet jij het antwoord?

/2500

De remmen van een automaat zijn vaak wat gevoeliger en sterker afgesteld dan in een schakelbak -het rempedaal een klein beetje intrappen geeft relatief meer 'remkracht' bij een automaat dan een schakelbak. Automaten kunnen niet remmen op de motor; bovendien moet de rem er ook voor zorgen dat een automaat niet kruipt in de D-stand.

Dat wordt veroorzaakt door de rem . Althans bij een vol automaat . De rem blokkert de wielen evt met rem druk assistent . Is er schade nee dat mag je aannemen kan er schade ontstaan ja vrij herhaling dit doen is niet echt oke . Meestal slaat de motor af . Bij een automaat alleen de rechter voet gebruiken !! Een goede auto kan veel foutjes hebben . Bij heel dure auto zoals Porsche is soms een accessoire dat je vol het gas in drukt en de rem ook en dan de rem ineens los ! Dat heet launch control of zo iets . Je wordt dan knoert hard afgeschoten . Doe dat nooit met een auto die dat accessoire niet heeft na een aantal x een grote reparatie.:(:(

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100