kan een schokbreker vast vriezen?

Vanmorgen voordat ik naar werk reed merkte ik dat mijn rechterachterwiel niet meer mee veerde. Het leek wel of dat een houten wiel was. Even gestopt en naar de veren gekeken, niks bijzonders dus ik neem aan dat het de schokbrekers zijn.
Kan het zijn dat deze is vastgevroren door het koude weer? Had er vanavond nog steeds last van.
Eventueel andere tips om het op te lossen? Lukt het met bijv. een föhn? Na de garage ga ik sowieso als dit aanhoud.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. De olie in de schokbrekers is hygroscopisch en er kan bij lekkage water in de schokbreker komen. Dan bevriest ie in de winter en dat rijdt heel erg vervelend. En dat is ook nog eens gevaarlijk. Als je wilt ontdooien lijkt mij een gasbrander effectiever, maar dan verbrandt je van alles dat je niet wilt verbranden. Bovendien bevriest de zaak weer snel tijdens het rijden. Er zit niets anders op dan nieuwe schokbrekers te laten monteren, want het feit dat er water in zit betekent een hoge mate van slijtage. Of naar een warm land verhuizen met auto en al. Kan ook :)
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord!
Dan ga ik morgen maar even de garage bellen.
Verhuizen klinkt goed haha, maar zit er voor mij niet in :P
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet gevaarlijk, vroeger hadden we ook geen schokbrekers
escape
8 jaar geleden
LOL. En geen airbags en geen kreukelzones en geen schijfremmen en geen...