Hoe meet de auto het weertemperatuur en waar is het?

Ik heb een optie waar je tijd datum en aantal graden kunt zien in mijn auto. Maar hoe meet de auto het weer temperatuur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
3K

Antwoorden (2)

Vóór in de auto zit een sensor, afgeschermd van de motor, die goed met de buitenlucht in contact komt. Maar als uw auto een tijdje heeft stil gestaan is de motorwarmte toch voor een deel doorgedrongen tot de sensor en wijst de meter dus te hoog aan.
Pas na een tijdje rijden is de aanwijzing weer correct.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Meestal ergens achter de voorbumper of oner een spatbord.
Bordensteker
8 jaar geleden
+
Klopt van allebei. Toevallig zag ik het laatst expliciet in een instructieboekje vermeld staan dat de sensor bij die auto “ergens onder de motorkap” zit en dat de aanwijzing na vertrek met warme motor dús aanvankelijk niet correct kan zijn.
Uiteraard zal de sensor ergens aan de voorzijde zitten zodat-ie na het wegrijden snel een correcte waarde gaat aangeven, maar dit betrof een Amerikaanse auto en dan wil men je wel even op een onweerlegbare manier waarschuwen. Je kunt je ook niet goed een betere plek verzinnen waar je met een onzichtbare en niet-kwetsbare sensor de temperatuur zou kunnen meten. Vooral de temperatuur vlak boven het wegdek is belangrijk, als het kan vriezen of dooien.
Bij meerdere auto's zit die sensor onderaan de rechtse buitenspiegel.