Ik heb schade gereden in de auto van een collega, hoe moet ik dit oplossen?

Ik heb vandaag voor een klein ritje de auto van mijn collega geleend en schade gereden met parkeren tegen de auto van een andere collega. Hoe moet dit volgens de wet worden opgelost? Wat zijn mijn rechten/plichten etc?

Situatie even inzichtelijk;
Persoon A (ik) rijd in geleende auto van Persoon B (collega) tegen auto van Persoon C (andere collega).

Hoe moet dit volgens de wet worden afgehandeld?
Kan ik dit onder een bepaalde verzekering laten dekken of moet persoon B dit met persoon C afhandelen?

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1K
ronron1212
8 jaar geleden
Je collega is verzekerd en die zijn verzekering moet dat afhandelen.

Het beste antwoord

A (of eventueel B) moet C inlichten, wat waarschijnlijk al gebeurd is.

C moet de door hem geleden schade bij de verzekering van B laten claimen.

B moet bekijken of hij de schade aan zijn eigen auto kan en wil claimen. Daarbij speelt mee dat het mogelijk is dat B niet voor casco verzekerd is, en indien dat wel zo is, dan moet hij nog de afweging maken wat het claimen hem aan tredes naar beneden op de bonus/malusladder oplevert.

A doet er goed aan om aan B de indirecte schade te vergoeden: de terugval op de bonus/malusladder en/of de niet gedekte cascoschade aan diens auto, en de waardevermindering waar ook na de reparatie van de schade sprake van kan zijn.
Een handreiking naar collega C is wellicht ook op zijn plaats, want ook die heeft wellicht niet-gedekte schade in de vorm van waardevermindering indien het nu geen schadevrije auto meer is.
Bordensteker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Officieel draait de verzekering van de auto (persoon B) op voor de schade aan de auto van persoon C. Indien Persoon B zegt dat jij de sleutels gepakt hebt en ongevraagd met zijn auto bent gaan rijden (joy-riding) dan wordt e.e.a. op jou (persoon A) verhaald.
jc54