Is de aangegeven hoeveelheid pk treffend voor het betreffende voeruig of enkel voor de motor?

Uitleg: De motor levert 100pk op de rollenbank ongeacht of er een auto omheen 'zit'
of
de motor levert die 100pk voor dat voertuig met x aantal kilo. Een zwaardere auto zou dan bijv de aanduiding van 90pk krijgen

8 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
pk gemeten op een bepaalde plek (direct op motor of na de aandrijving) veranderd niet door gewicht van bijvoorbeeld de auto.
Wel zal een zwaarder auto meer pk's nodig hebben om even snel van zijn plek te komen.
Los van dat naast pk's de koppel ook wel belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist het koppel geeft aan hoeveel kracht er over is gebleven, en dat is afhankelijk van de versnellingsbak. veel Pk's zegt in principe niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaak voor de motor . Er is altijd verlies door de aandrijving . Behalve als men echt het expliciet als netto op het achterwiel ( len ) aan geeft . Vaak bij motor fietsen gebruikelijk .bij auto's wordt vaak het vermogen Vd motor genoemd .

Antwoorden (2)

Normaal gesproken is de aanduiding voor het vermogen (het aantal pk's) van de motor. Maar dan is het ook nog maar de vraag hóe dat vermogen gemeten is, een helemaal kale motor, of een motor met alles er op en er aan. De zgn. DIN pk's of de SAE pk's.
jc54
8 jaar geleden
De opgave van de hoeveelheid pk’s van een bepaalde auto slaat normaal op de motor die standaard bij die versie geleverd wordt.

Mocht diezelfde motor door de autofabriek ook geleverd worden in een kleiner model auto, dan zal dat een relatief pittige combinatie zijn, omdat het dezelfde motor is met hetzelfde aantal pk’s en hetzelfde ‘koppel’, terwijl die krachtbron nu slechst een duidelijk kleinere en lichtere auto voort hoeft te bewegen. Dus de topsnelheid zal (mede afhankelijk van de luchtweerstand van het kleinere automodel) meestal hoger zijn en de acceleratie zal dat zeker zijn.

Wat de auto op de rollenbank levert is een netto trekkracht en een netto koppel aan de aangedreven wielen. Maar dan is de invloed van de luchtweerstand buiten beschouwing gelaten, en die is voor de grotere auto bijna altijd groter dan bij een kleinere auto. Tezij het bijvoorbeeld een cabriolet is, die zal met open kap mogelijk meer luchtweerstand hebben dan de grotere auto met vast dak.

Andersom is een grotere auto met dezelfde 100 pk motor nog steeds goed voor een vermelding van diezelfde 100 pk, maar die honderd paarden moeten buiten op de weg dus wel aan een zwaardere kar sjorren, en dat komt in principe tot uiting in een lagere topsnelheid en een tragere acceleratie. En een hoger brandstofverbruik.

Op de rollenbank zal het verschil veel kleiner lijken, omdat nu eigenlijk alleen de grotere belasting op de aangedreven wielen de grotere banden wat meer weerstand laat opwekken.

Het echte verschil zie je pas bij een vergelijkende test op de weg. Of anders kom je in de buurt als je de auto’s in een windtunnel met daarin een rollenbank meet.
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grotere (langer vooral) auto's hebben net zo makkelijk een lagere dan een hogere luchtweerstand.Want bij langer is de cw waarde meestal lager...en de luchtweerstand wordt bepaald door cw waarde en frontaal oppervlak. Alleen als de auto ook breder en hoger wordt kan de grotere auto wel meer luchtweerstand hebben. Topsnelheid van een auto is vooral afhankelijk van de luchtweerstand (bij zelfde motor uiteraard) en rolweerstand, acceleratie van het gewicht.
Bordensteker
8 jaar geleden
@ reinier: grotere auto’s zijn in het algemeen zowel langer als breder als hoger.
Luchtweerstand neemt bij gelijke cw waarde toe als de auto in alle dimensies wat groter is. In het bijzondere geval dat de auto qua afmetingen alléén langer is (en dus zwaarder), kán de cw waarde wat lager uitvallen, maar ook dan zal het grotere gewicht via de grotere rolweerstand ... ehm, meer gewicht in de schaal leggen, waardoor de langere en zwaardere auto met dezelfde motor vaak alsnog een lagere topsnelheid heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Qua breedte: Zowel middenklasse segment (C) als de klasse daarboven (D segment) zijn ergens rond de 1m75 breed exclusief spiegels. Zelfs mijn B segment fiat punto evo was al 1m72 (en net zo hoog als de meeste D segmenters). Echter, de grotere wagens zijn vaak 4m50 tot 4m70 lang terwijl de c segment tussen 4m en 4m50 lang is. Echt smaller zijn alleen de A segment wagentjes. Regelmatig wel hoog voor gemakkelijke in en uitstap. Wil je een wagen met lage luchtweerstand dan zal je een coupe model moeten nemen. Als die goed ontworpen is heeft die duidelijk minder luchtweerstand. Het is de vorm van de achterkant van de wagen nog het meest bepaald wat de lucht weerstand wordt. Bij hoge snelheden is de luchtweerstand tevens de grootste weerstands component die overwonnen moet worden.Wel zal een zwaardere auto langzamer zijn helling klimmen