Waardoor verslijt een fuseekogel zo snel?

Bij mijn auto is binnen 40.000 km voor een tweede keer de rechter fusiekogel en rechterdraagarm vervangen. Die zitten bij een Suzuki Swift aan elkaar vast en moeten tegelijkertijd vervangen worden. Waardoor kan het zijn dat dit zo snel verslijt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
4.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Rij gedrag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wat als ik er voor zorg dat ik altijd rustig rijdt?
Een meer technische benadering zou ik wel fijn vinden.
ronron1212
8 jaar geleden
Hard over verkeersdrempels. stoepjes enz
jc54
8 jaar geleden
Mijn suzuki alto heeft 140.000 km. gereden en heeft nog steeds de originele stuurkogels. Heb jij jouw auto vanaf nieuw/ heeft hij ooit schade gehad die niet goed gerepareerd is? Als de aoto "krom" is, en de draagarm zit onder spanning gemonteerd, dan slijt hij ook snel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hangt ook sterk af van het gebied waar je rijdt: veel rotondes of niet; zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb de auto met 172000 gekocht voor eeeh niet veel. bij 175.000 heb ik de fusiekogels laten vervangen. Nu bij 206000 weer. Naar aanleiding van je reactie heb ik ook even gekeken naar de bandenslijtage die is rechts idd hoger. Je idee zou dus heel goed waar kunnen zijn. Ik zie verder geen sporen van reparatie door aanrijding o.i.d.

Het beste antwoord

Een van de hiervoor genoemde oorzaken is het enorm toegenomen aantal rotondes in Nederland, waardoor het gemiddeld gemaakte aantal stuurbewegingen per afgelegde kilometer sterk zou zijn gestegen. Bij het sturen komt er druk op de fuseekogel, dus hoe vaker je stuurt en hoe scherper je draait, hoe meer de fuseekogel zal slijten...en dat brengt dus ook een sneller noodzakelijke vervanging mee. Bij rotondes sla je niet meer gewoon een keer de hoek om; als je pech hebt (linksaf slaan of rechtdoor rijden) moet je eerst naar rechts sturen, vervolgens naar links en dan wederom naar rechts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ik zie het niet in de tekst
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is het enige antwoord.
In de reacties heb ik ook veel geleerd.

Andere antwoorden (1)

Als de voorwielen niet goed in balans zijn slijten de kogels ook sneller door de trilling die dat geeft.
Je voelt dan trilling in het stuur als je op snelheid bent, ook op een vlakke weg.
De wielen worden gebalanceerd als er nieuwe banden op gaan, als je daar voorlopig nog niet aan toe bent kun je ze ook alleen laten balanceren