Is het mogelijk om een camper op zonne energie te laten rijden?

Door middel van zonnepanelen op/aan de camper zelf.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een leuke gedachte . Hybride zou ik wel kunnen voorstellen maar een camper is niet aerodynamisch ( of zou iets uitklapbaar moeten zijn ) dat is ivm met sta hoogtes enz niet handig . Dus alleen op zonnen energie zoals bij de solar challenge nee niet met de huidige techniek . Maar ik kan wel bedenken hoe het ooit zou lukken :) waterstof ! Dus de camper heeft zonnen panelen de stroom wordt omgezet in waterstof ( geen zware batterij ) en makkelijker ( wel gevaarlijk ) de energie op te slaan en tijdens het rijden of op electra of op waterstof . Bij waterstof is de uitstoot neutraal mits de energie om waterstof zeg bruikbaar te maken schoon is .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat een camper door z'n vorm, grootte en gewicht ook in de toekomst niet zelfvoorzienend kan worden.

Het beste antwoord

Hm, de vraag of het efficiënt kan stel je niet. Ook niet waar je dan wil gaan rijden met die Camper en wat voor model wagen.
Anders gezegd, ik moet als antwoord JA geven. Lange (dag)tochten kun je vergeten.
6M^2 zonnecel op de solarwagens (Delft, Twente) levert genoeg om een dag lang (8-9 uur rijden) 1,5KW aan de motor te leveren. Dat is ruwweg het vermogen waarbij de vorige Twentse wagen, Red Engine, 90 km/h constant mee kon rijden. Mijn elektrische nissan heeft een 80KW motor en een met effectief 20 KWH te laden batterij. Daar rij ik in de praktijk ca 120 km mee. De Camper zal zeker het dubbele verbruiken, dus max 60 km halen met deze batterij. Je kunt wel een veel grotere batterij kwijt in die camper, zoals die van de Tesla S (100 KWH). Dat geeft een bereik van ca 300km op de camper (500 voor de tesla). Je stelt dat de panelen op of aan de camper moeten zitten. Ik ga uit van 10 m^2 camper grootte (dak). Aan beide zijden bij stilstand een minimaal net zo groot zonne scherm uitklappen/uitschuiven, ook vol zonnecellen uiteraard. Ik heb dan 30m^2 zonnecellen ter beschikking als ik stil sta. 7,5 KW op een zonnige dag te sparen, voor 8 uur lang. Dat 60KWH per dag stilstaand en 20 KWH rijdend (mits in bv Australie in de outback) verzamelen. Ga je de kostbare GeAs ipv sillicium zonnecellen gebruiken dan verdubbelt deze opbrengst bijna, tot zeker 100KWH bij een dag stilstaan. Zou je alleen 's ochtends vroeg en 's avonds zo een stuk rijden dan kan je tot 300 km/dag verplaatsen, ofwel in 10 dagen het traject van de solarchallenge afleggen. (3010 km). Wel een wat aero dynamischer camper model bouwen uiteraard, maar dat is niet onmogelijk.
Mijn bron...informatie verkregen van en via een solarteam ...waar mijn zoon in zat.
Een camper als oplegger combi geeft betere mogelijkheden want meer dak oppervlak, en nauwelijks meer luchtweerstand.