Wat kan je doen om goed wakker te blijven als je midden in de nacht een lang stuk moet autorijden ?

En je super - moe bent ?

Zodat je niet achter het stuur in slaap sukkelt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
6.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat toch niet autorijden als je super-moe bent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas , het is niet altijd een kwestie van keuze. Wat dacht je van nachtdienst gehad, 's ochtends naar huis rijden ? Soms ben je super- moe ! Het is gevaarlijker dan met glaasje op rijden.

Het beste antwoord

Wired X505

505 mg cafeïne
5000 mg Taurine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok dat klinkt extreem . Misschien houdt het je wakker maar ik moet ook zeker weten dat ik er geen hartkloppingen door krijg ! Van sommige drankjes krijg ik multi focale extrasystolen ( hartkloppingen )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is dit idd geen aanrader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch bedankt want nu weet ik wat er op de markt is ! En idd als je moet autorijden en je bent moe ! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+10 , ga het proberen

Andere antwoorden (22)

Mij meenemen;-)
Ik 'kwebbel' je wel wakker

Zorg voor voldoende frisse lucht en neem een paar goeie cd's mee!
Drink op tijd een bakkie koffie of ander energiedrankje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha..... toch heb ik liever rust, i.p.v. gekwebbel aan mijn hoofd.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar..je blijft wel wakker! En daar gaat het om;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee @kwebbel . "Gelukkig" hoef het vannacht niet , want ik reis met de nachttrein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh gelukkig..
want ik moet over 2 uur beginnen met werken..dus had je al gelijk teleur moeten stellen;-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He maar Kwebbel, ik zou het leuk vinden als je met mij meegaat hoor! ik houd van praterige mensen. Die halen het beste er bij me uit. Dagje Artis?
Ik rij iedere nacht en als ik moe ben, doe ik de ramen lekker los, de radio (of cd) hard aan, stoppen bij een benzine station, bakkie koffie en even 10 minuten een stukje lopen om een frisse neus te halen. Op die manier zou je de nacht moeten kunnen doorkomen en weer wakker worden. Zorg ook dat je wat te eten hebt en uitgerust vertrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bij mij altijd het beste werkt is een korte stop, even een kwartiertje de ogen dicht, en dan weer verder.

Probleem met het 's-nachts rijden is namelijk niet alleen maar de lichamelijke vermoeidheid, maar voornamelijk ook de vermoeienis in de ogen. Je moet geconcentreerd kijken in het donker, en dat is geen probleem voor een uurtje, maar wel voor 6 of 8 uur.

Ik rij regelmatig 1500km, start dan om 18:00 en rij door tot de volgende ochtend. Twee keer de ogen dicht (en dan ook echt even kwartiertje slapen, wekkertje van de mobiele telefoon zetten) en daarna weer fris verder met een bak koffie. Net alsof je lang geslapen hebt. Maar maak niet de fout om 1 uur of meer te gaan slapen, want dan ben je gebroken...
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kwartiertje doet vaak wonderen,je ogen die krijgen even rust.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
me too +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je goede advies.
Op tijd stoppen, een frisse neus halen, of een bakkie / blikje energiedrank, en zo nu en dan ff 10 / 15 min. slapen.En geef aub aan je vermoeidheid toe als je begint te knikkebollen anders gaat het echt fout met het risico voor jou maar ook voor andere weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon een paar blikjes energiedrank mee. En voor de rit proberen te slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Creëer het gevoel alsof je aan het uitgaan bent. Lekker dance music op en als je echt te slaperig wordt, dan moet je gewoon kei hard meezingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon zorgen dat je van te voren voldoende rust hebt gehad en niet moe achter het stuur gaat zitten
het is levensgevaarlijk als je zit te knikkebollen en als er iets gebeurt kun je ook medeweggebruikers verwonden
dus neem je verantwoordelijkheid en ga niet rijden als je moe bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
red bull etc kan wat helpen,raampje open,washandje koud water in je gezicht.Al met al geen aanraders uiteindelijk trek je het niet,zo gebeuren meeste ongelukken
het beste is af en toe een hazeslaapje hoeft zomaar 20 min half uurtje te zijn dat scheelt enorm.uiteraard al uitgeslapen aan rit beginnen helpt ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Hallo, we hebben een beller!' met jezelf spelen. Verzin twee personages waarvan de één de ander moet bellen om iets te vragen of te zeggen (b.v. Pino belt ET om te zeggen dat de telefoonverbinding met zijn planeet er uit ligt, verzin maar iets geks) en ga dan helemaal naspelen hoe het gesprek zich ontspint. Doe het met stemmetjes en al er bij. Kies uiteindelijk ook een winnaar van het gesprek. Onmogelijk om hierbij in slaap te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
super
Roken, radio aan en raam open!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet als je aan het autorijden bent, dit omdat je dan actief bezig bent met iets anders dan alleen rijden, je moet je sigaret aansteken met een aansteker, dan moet je zorgen dat het as van de sigaret niet door je auto verspreidt door hem af te tikken in je asbak. Vervolgens moet je hem uitdrukken. Je bent dus ergens mee bezig dus val je niet zo snel in slaap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, ik vind het advies zo slecht nog niet; behalve bij een niet-roker dan.
Daar is maar 1 remedie voor. pauzeren. Direct als je moet wordt.

Alle drankjes en muziekjes zijn schijnoplossingen.
Ook frisse lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorafgaande aan het uitje al zoveel mogelijk slaap verzameld hebben!

En als je tijdens het ritje toch moe bent, gewoon stoppen en niet verder rijden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee uurtjes rijden, kwartiertje pauze. Ook als je snel op je bestemming wilt zijn.

Op het moment dat je merkt dat je ogen dicht dreigen vallen, de allereerste stopmogelijkheid gebruiken. Daar doe je een "powernap" van een kwartier (gebruik wel een wekker, je mobieltje bijvoorbeeld). Na dit kwartiertje slaap kan je er zeker weer een uurtje of twee tegen! Dit werkt niet eindeloos door, ga dus geen ritje van 1000 Km maken als je al moe bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die remedies zijn nep en onverantwoord. Elke arts zal dit bevestigen dat je beter een hazeslaap neemt van een halfuur dan knikkebollend het leven van andere weggebruikers en van jezelf in gevaar te brengen. Ik geef toe: iedereen pocht graag met zijn heroische machoverhalen : rotterdam - barcelona in twaalf uur non-stop en so what? Het Guiness record boek vermeldt het aantal gemutilleerde slachtoffers niet die in slaap gevallen zijn op een rechte baan en dat zijn er meer dan één per nacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat antwoord wat je geeft staat toch hierboven al een paar keer vermeldt. Maar je hebt wel gelijk: Met koffie en red-bull - en raampje open en roken breng je levens van anderen en jezelf in gevaar. Dit kun je dus onmogelijk maken. Even slapen is het enige juiste wat je kunt doen. Je kunt dan beter niet een half uur slapen omdat wakker worden dan lastiger kan zijn. Een kwartier is genoeg. Overigens geldt hiervoor: Je kunt niet eeuwig doorgaan hiermee. Na een paar keer in één nacht werkt het niet meer.
Gewoon niet gaan rijden lijkt me het beste advies. Je bent toch met meer dan een ton staal op weg. Verlies je je controle erover heb je een best groot probleem.

Moet ik overigens niet teveel de moraalridder uithangen want heb en zit zelf ook wel eens te knikkebollen achter het stuur.

Raam open helpt maar tijdelijk.
Harde muziek zelfde ding.

Energiedrank en koffie zijn de beste opties.
Je hebt tegenwoordig van die energy shots (kleine flesjes van Redbull en Burn). Gooi er 2 tegelijk achterover en reken maar dat je 3 uur lang door je auto stuitert met een gigantisch concentratievermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
supermoe en rijden staat gelijk aan superstom.

Alle middelstjes om wakker te blijven zijn goed bedoeld maar je hoeft maar een paar seconden je ogen dicht te doen en je hebt een ongeluk waarbij je jezelf of een ander wat aandoet.

Dan ben je dus ineens wel klaar wakker of nooit meer, om over de tegenpartij die jij wat aandoet maar te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar ik moet na de nachtdienst toch naar huis . Hoe moet ik dan thuis komen ? Trein , fiets , lopen en taxi ( € 60 minimaal ) zijn geen optie !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Collega had hetzelfde probleem, stopte op een parkeerplaats en sliep dan ongeveer een dik uur. Andere collega had een gratis (dat dan weer wel) slaapplek geregeld en met de werkgever een rooster dat er 3 nachten achter elkaar werden gedraaid. Kortom er is een hoop te verzinnen. Kost vaak geld maar altijd beter als in een ongeluk te verzeilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reken maar dat ik hier rekening mee houdt ! Vroeger was ik wat meer onbezonnen , maar ik weet heel goed wat de enorme verantwoordelijkheid is van het autorijden.
koffie, muziek, energiedrink, als je maar blijft concentreren op de weg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf eventjes verschrikkelijk gaan schamen als je ondanks je lichamelijke staat, in je brik gaat stappen.

Bedenken bij jezelf of datgene aan de andere kant van de autoreis zo fucking belangrijk is, dat je zulk risico zou aanvaarden.

Kijken vooraleer je instapt of je alle polissen op tijd hebt betaald, onderweg een speech bedenken voor wat je gaat vertellen als je met je slaapdronken harses een gezin van 4 personen naar God rijdt.

Gewoon lekker gaan rijden en mijn frustratie naast je neerleggen....

Nog meer goede raad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vriendelijke Oblomov , ik snap je punt. En vele mensen zullen zonder over de gevolgen na te denken , die autorit maken. Ik MOET echter werken in de nachtdienst en daarna naar huis . Als ik "gebroken " ben na de nachtdienst , dan is het die gevaarlijke autorit. Maar toch heel erg bedankt voor je bijdrage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm, ben altijd erg vriendelijk he ;-)))
Ik had ooit een collega, die altijd als ie aangehouden werd in de nacht, het zelfde kulverhaal vertelde aan de hermandad, namelijk 'ik ben niet dronken, ben een beroepsslachtoffer'. Dat heeft ie zo een aantal keer gedaan en op een gegeven moment kwam hij niet in een fuik terecht, maar op een tegenligger, resultaat 4 doden incluis mijn ex-collega. Ik heb een krans gestuurd naar zijn teraardebestelling met de woorden "Lieve Frans, je bleef tot het laatste moment helaas in jezelf geloven". Ik maak me ook wel eens schuldig aan ondoordachte dingen, denk dat zulks menselijk is, misschien bedoelde ik het niet zo hard. Maar dacht even aan die ex-collega. Ik heb geen autorijbewijs dus ik neem de taxi :-)) Anders mijn HD Liberator bouwjaar 1942
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brrr heftig verhaal .Ik ga voor het energiedrankje , de gevaarlijke autoritten , dat is echt wel iets om over na te denken , voor anderen vooral. Weet je sinds je jeugd ben je meestal al een keer of 5 minimaal in een gevaarlijke situatie beland.
Cruise control aan en gewoon gaan slapen :D
hahaha ,

Nee zoals iedereen al zegt bakkie pleur , raampie open , meezingen op muziek! echt heel uitbundig mee zingen.
water drinken(lekker koud!) want koffie werkt wel maar ook nadelig omdat het warm is :D en je kan ook iemand mee laten rijden haha :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volle gas en dus veel te rap over de weg hotsen, met alle gevolgen vandien.........dus geen aan maar eerder een afrader, uitrusten op tijd is de boodschap, en wanneer je met 2 bent, elkaar bijtijds aflossen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga in ieder geval nooi warm eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je zelf dat verstandig is.........