Wat is het reële gevaar van airbag?

Ik ben altijd een beetje 'bang' voor de airbag. Bang dat 'ie spontaan knalt of wanneer je tegen een paaltje rijdt. Of dat je door de airbag je neus breekt (ja,ik weet dat het zonder airbag nóg erger kan). Misschien stom.. Maar wat zijn nou de echte gevaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
7.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou je bent niet de enige;-)
Ik ben altijd bang dat 'het' niet op tijd wegklapt en je die harde plastic plaat tegen je giechel krijgt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vraag me ook altijd af of dat wel goed werkt :-) blij dat er meer zoals mij zijn Haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL!

Het beste antwoord

Er zijn geen directe gevaren die erger zijn dan zonder de airbag.
Spontaan knallen of afgaan als je een paaltje raakt zit er niet in, of je moet dat paaltje met een hoge snelheid raken.
Verstikkings gevaar is ook uitgesloten. De airbags zijn zo ontworpen dat ze uitklappen en direct weer leeglopen. Wat wel naar is (eigen ervaring) is het uitklappen (een soort explosie) en het idee dat er brand is in de auto, er zit nl. talkpoeder op de airbag en als de airbag uitklapt heb je even een stofwolk in de auto (lijkt op rook)
Als je met een pijp of b.v. een pen in je mond zit dan kan dit nare gevolgen hebben, maar die heb je helemaal als je geen airbag hebt.
Er zijn wel ongelukken gebeurt met de luikjes/kleppen/dashboard delen waar de airbag achter zit. Als je b.v. een klein kind op de stoel hebt die te laag en te ver naar voren zit dan bestaat de kans dat het kind geraakt word door, zeg maar het deurtje waar de airbag uitkomt. Als een airbag afgaat gebeurt dat in een tiende van een seconde en je zult begrijpen dat het deurtje waar achter de airbag zit met een behoorlijke gang opengaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg volledig,dank je!

Andere antwoorden (7)

het grootste gevaar is dat je onwel wordt en in de airbag ligt met je gezicht
dan kun je stikken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hij loopt toch vanzelf leeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet altijd mijn oom heeft eens een ongeluk gehad waarbij de airbag ook naar buiten kwam maar die zat drie dagen later nog steeds vol met lucht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders sla je net zo hard weer terug in je stoel.... of het moet een van de eerste (test)airbags zijn...
als je een klein kind voorin hebt, en hij of zij krijgt de airbag in het gezicht, zou hij/zij kunnen stikken.

(denk ik)

maar neus breken lijkt me niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk zelf maar. Je overleeft het wel, bij een aanrijding kan ie levensreddend zijn....
FILMPJE:
AWM
14 jaar geleden
Dit zijn vrijwel altijd individuele gevallen, waarbij het vermoeden bestaat dat de airbag heeft bijgedragen aan het ontstaan van het (soms fatale) letsel. Het gaat vaak om letsel als gevolg van airbag-eigenschappen (zoals het gebruikte vulgas, het oppervlaktemateriaal en de snelheid van ontplooiing).

Airbags zijn afgestemd op een (volwassen) inzittende die normaal op zijn stoel zit, met de rug tegen de rugleuning. Bij een afwijkende zitpositie, vooral wanneer men te ver naar voren zit, is de kans op negatieve werking van de airbag duidelijk aanwezig. Dat komt doordat een airbag met zeer grote snelheid ontplooit en tijdens deze korte tijdsfase een zeer grote kracht kan uitoefenen als hij wordt tegengehouden.

Andere negatieve berichten over de airbag betreffen mogelijk gevaar voor rokende inzittenden (wat doet de airbag met een sigaret, sigaar of pijp?) en mogelijke effecten op de gehoororganen van inzittenden (doofheid als gevolg van de ontplooiing, die als een ontploffing zou worden ervaren).
Dit soort effecten is al bekend zo lang als er aan de airbag wordt gewerkt, en de industrie heeft inmiddels kans gezien om ervoor te zorgen dat het risico voor de gehoororganen minimaal is.
Blijft wel degelijk het probleem van de rokende inzittende. Er zijn gevallen bekend van brandwonden bij rokende inzittenden die bij een botsing door een airbag werden opgevangen. Een sigaret of sigaar wordt dan als het ware tegen het gelaat geduwd.

Ook zijn er problemen ten aanzien van kinderzitjes.

Zie bron voor het volledige artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, het gevaar van roken kan ik me ook goed voorstellen.
Dat de airbag het niet doet, dat is het grootste gevaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zomaar afgaan moet je jezelf geen zorgen over maken.
Ik denk dat je ongeveer wel weet hoe streng (en soms overdreven zeikerig) de EU en andere landen zijn.

Die moeten dat ding ook goedkeuren.

En dacht jij dat als die dingen spontaan of bij een paaltje raken af zouden gaan ze nog ingebouwd zouden worden?
Dan zouden diverse fabrikanten al miljardenclaims hebben gehad in Amerika. En daaropvolgend dus die dingen niet eens meer hebben ingebouwd uit angst daarvoor.

Hou dat maar in je hoofd.
Zet je stoel in een goede positie. Trek je riem aan en ga lekker ontspannen van je auto genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Cindy;

Het grootste gevaar van een airbag is het effect dat bij elke veiligheidsmaatregel optreedt en dat is het gevoel van veiligheid dat wordt gecreëerd bij bestuurders. Want mensen die zich veiliger wanen gaan in de regel onveiliger gedrag in het verkeer vertonen. Iemand die bang is voor risico's gedraagt zich doorgaans voorzichtiger.