Welke papieren behoort een autobezitter te hebben?

Een rijbewijs natuurlijk, een kentekenbewijs, een APK keurings papier, een verzekeringskaart, maar verder? Ik kan zelf niet rijden en heb er dus geen verstand van, maar we zijn een map met alle garagerekeningen en vorige APK keuringen kwijt en daar zat ook een papiertje in wat je nodig hebt als je de auto wilt verkopen. Dat willen we niet maar het is dus belangrijk. Er staat me bij dat dat papiertje Deel III genoemd wordt. Vanmiddag liet mijn man me zo'n papiertje zien maar daar staat achterop Deel II. Missen we iets of niet?

8 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel III van het kentekenbewijs?
Computoon
8 jaar geleden
Dan heb je een 'oldtimer', als je nog een deel III bij je auto hebt. De auto is dan minstens 20 jaar oud.

Antwoorden (2)

Als je je auto wil verkopen heb je het zgn. overschrijvingsbewijs nodig. Kentekenbewijs deel drie kennen we al lang niet meer. Er wordt geadviseerd het overschrijvingsbewijs niet bij de andere autopapieren (kentekenbewijs deel 1 en deel 2) te bewaren, want als dat overschrijvingsbewijs in verkeerde handen valt, dan kan die ander jouw auto op zijn/haar naam laten zetten.
jc54
8 jaar geleden
Bij het rijden in ons land moet je een rijbewijs bij je hebben en de kentekencard. Of rijbewijs + het papieren Voertuigbewijs (deel 1A, vroeger I) en papieren Tenaamstellingsbewijs (deel 1B, vroeger II).

Als je een auto wil verkopen, heb je de kentekencard nodig en de Tenaamstellingscode (een documentje dat gedrukt is op 'kassabonpapier', thuis goed bewaren). De kentekencard is een plastic kaart in bankpasformaat. Maar bij wat oudere auto's zitten veelal nog papieren kentekenpapieren. Die zijn natuurlijk ook gewoon geldig.

'Kopie deel III' is ondertussen antiek; dat hoort bij auto's waarvan het kenteken voor 1/1/95 is afgegeven en het is nodig bij verkoop. Altijd thuis bewaren.

Voor de jaren tussen het "Deel III-tijdperk' en het tijdperk van de Tenaamstellingscode is het Overschrijvingsbewijs het document dat je thuis goed moet bewaren. Het is nodig bij de verkoop.

Toegevoegd na 6 uur:
Handig om in de auto bij je te hebben (maar niet verplicht in ons land):
@ de Groene kaart (het internationale bewijs dat je auto verzekerd is, alle gegevens van je autoverzekering staan erop);
@ het Europese schadeformulier (altijd handig bij een onverhoopte aanrijding).
NB: Het is niet meer verplicht om het APK-keuringsrapport mee te nemen in je auto.

Toegevoegd na 6 uur:
Tenslotte: als je de auto verkoopt, krijg je voor de verkochte auto een Vrijwaringsbewijs. Dit belangrijke document thuis altijd goed bewaren.
Computoon