Welke verhouding kies ik voor ruitensproeiervloeistof?

De geur van de vloeistof die tegenwoordig verkocht wordt, vind ik misselijkmakend. Meestal iets parfum-achtigs. Daarom wil ik voortaan ruitensproeiervloeistof zelf maken met spiritus.
Maar hoeveel spiritus moet ik gebruiken om te beschermen tot circa 20 graden?
Dus welke verhouding tussen water en spiritus?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
11.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en...dat ruikt wel lekker ?? (Vind ruitenwisservloeistof ook niks hoor ; dus kan me dat helemaal voorstellen.
paulus811
8 jaar geleden
Er is ook citroengeur, misschien is dat beter. Maar ik zou het niet zelf met spritus gaan maken. Dat is slecht voor je lak, licht ontvlambaar en veel duurder dan de ruitenvloeistof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De geur van spiritus vind ik inderdaad 1000x beter dan die parfumgeur, waar ik echt misselijk van wordt.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Mijn moeder maakt het ook altijd zelf. Ik vind het flutzooi. Het krijgt geen aangekoekte vliegen van de ruit en vogelschijt. Ik heb zelf die van action en die stinkt niet zo erg. Misschien een tip voor je. Hoe mijn moeder het maakt. Frisdrank fles 1,5L Flinke knijp Dreft afwasmiddel. Spiritus ongeveer een laag van 2cm voor de rest water. Water langzaam in de fles laten lopen anders gaat het heel erg schuimen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met 2 cm spiritus, lijkt het me niet erg vorstbestendig.
Maar het concept met wat afwasmiddel lijkt me wel goed. Ik kwam ook nog ergens tegen dat shampoo nog beter is dan afwasmiddel.
dudemeister
8 jaar geleden
gewoon de fles in een emmer mikken verhouding 1:3 met water mengen ff lekker laten staan - meeste stak is er wel af dan - terug in 2-3 flessen. de winters in Nederland zijn een lachterje dus de standdard fles kun je makklelijk mixen. Daarbij wanneer ruik je het nu eigenlijk - als je in je auto zit toch - rest in de schuur bewaren

Het beste antwoord

Er zijn meerdere methodes om zelf ruitenwisservloeistof te maken, afhankelijk van de geur die je het best verdragen kan :

- met glassex / ruitenwisservloeistof
- met afwasmiddel
Deze eerste twee zijn niet vorstbestendig, althans niet tot hoge temperaturen.

Wel met antivries-werking :
- met azijn (antivries)
- met ammoniak - lijkt me persoonlijk nog onprettiger dan antivries
- met isopropyl
- met 70 % alcohol
- met methanol
- met epsom-zout (magnesiumsulfaat)

Van al deze geldt dat ik me kan voorstellen dat de geur niet altijd aangenamer is dan die van commerciële antivries/ruitenwisservloeistof, maar ik heb ze niet uitgeprobeerd ; komt zo van de website ;-)
Zie voor de precieze recepten / verhoudingen/ methodes de link.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met spiritus staat er dus niet bij, maar dat zal het beste vergelijkbaar zijn met de methode met alcohol danwel ethanol. Met name vanwege de geur zal spiritus al snel gaan tegenstaan en daardoor afvallen. Wil je het wel per se gebruiken, dan geldt dus een verhouding zoals die bij alcohol en methanol genoemd wordt ; ongeveer 1 -2 op 9.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat ik voor de versie met Methanol ga. Ik keek net op een fles spiritus en daar staat op Ethanol / Methanol 85%.
Blijkbaar is dat dus hetzelfde.
Bedankt voor de link!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, alleen spiritus zit bij mijn weten nog wat rommel in zodat je het niet kunt drinken. Weet niet of dat stofje ook is wat de geur veroorzaakt.

Andere antwoorden (2)

Ik heb dit voor je kunnen vinden zie onderaan:
Een kopje water op 1 liter spiritus dus 200 water staat tot 1000 spiritus en daar 2 theelepels afwasmiddel aan toevoegen.
Let wel op het ontmengen.

Wat ik zelf altijd doe, is op het moment dat de onverdunde bij een supermarkt in de aanbieding is een flacon van 5 liter kopen. Deze verdun ik dan tot het tot ongeveer -30 graden te gebruiken is.
Is maak nogal wat km, en wil niet voor de verrassing komen te staan dat de nozzels van de sproeier toch tijdens het rijden dichtvriezen.
Nozzels, zijn de sproeiers, die dus net boven de motorkap uitkomen.

Doordat die met rijwind in aanraking komen willen ze met de kant en klare vloeistoffen die vaak tot -15 of -20 gaan nog wel eens dichtvriezen, op een lange tocht door Duitsland wil je dit echt niet, je raam zit in éénmaal dicht, en bij de pomp kopen op dat moment kost je de hoofdprijs.
€ 15,- voor een liter durven ze best te vragen, terwijl ik nu 5 liter voor ongveer 6 Euro koop en daar zeker 10 liter van kan maken

Zelf maken

Antivries is geen goedkoop goedje. Sommige mensen kiezen er daarom voor om zelf een alternatiefje te brouwen. Als je een liter brandspiritus mengt met een kopje water en twee eetlepels afwasmiddel, dan krijg je inderdaad iets dat op ruitensproeiervloeistof lijkt. Maar pas op: goedkoop is hier duurkoop! Als je auto een tijdje stilstaat gaat het mengsel zich opsplitsen, omdat spiritus een andere dichtheid heeft dan water. Een deel van de vloeistof bevriest dan alsnog, met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kocht in het verleden ook altijd onverdunde vloeistof. Meestal bij Makro. Maar ik zie tegenwoordig nergens meer onverdund. Altijd alleen al kant en klaar voor -20 graden.
Waar koop jij nog onverdund tegenwoordig?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
weet niet of dit mag, echter proberen gaat boven studeren...........
meestal bij de Lidl
ongeveer euro of 6 per kan van 5L
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wel even wachten op aanbieding, en dan voldoende inslaan tot volgende aanbieding
Wat ook goed werkt is gewoon afwasmiddel in de tank gooien. 1 eetlepel op een liter, Het bevriest niet en het werkt fantastisch. Niet meer afwasmiddel erin gooien, anders komt de schuim onder de motorkap vandaan :)