Kun je een loodaccu vervangen door een onderhoudsvrije (gel)accu?

Of is een accu auto-specifiek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4.9K

Het beste antwoord

Dat is geen probleem. Je moet op vier dingen letten. Is de capaciteit minstens even groot als de oude accu. Is de nieuwe accu niet te groot of te klein om op de oude plaats te staan. Zitten de goede bevestigingsrichels of nokken op de juiste plaats. Zijn de stroomaansluitingen/de polen hetzelfde? Het soort accu maakt niet veel uit.

Toegevoegd na 3 uur:
Gelaccu's

Een AGM (Absorbing Glassmatt Technology) Accu
Voordelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:
bruikbaar in elke oriëntatie
bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel.
gelaccu's zijn hierdoor onderhoudsvrij: er hoeft geen water toegevoegd te worden
er treedt minder snel sulfatering op
de zelfontlading is minder dan bij natte accu's
Nadelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:
kunnen minder stroom leveren bij gelijke afmetingen
lagere capaciteit bij gelijke afmetingen
gevoelig voor overladen, er ontstaan holtes die niet kunnen ontsnappen waardoor de capaciteit afneemt
er kan geen water bijgevuld worden als ten gevolg van overladen water verloren is gegaan in de vorm van gas
hogere prijs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zolang je betreffende formaat uitkomt is het geen probleem.

Andersom kan het ook. Ik kan bijvoorbeeld voor mijn MX5 geen gelaccu (waarmee hij geleverd is) vinden in dat formaat. Lood wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Dat moet in principe geen probleem opleveren als het aantal ampere-uren met elkaar correspondeert. Als je op de toegevoegde link kijk, heb je ook een indicatie van de soorten, maten en prijzen.
http://www.stroomwinkel.nl/c-101-accu-gel.aspx?gclid=CK_YlvanpKECFUNb4wodzFU7xg
Bronnen: