Hoe heeft men ontdekt van VW fraudeerde met de uitstoot van dieselauto's?

De software was zo ingericht dat de uitstoot werd gereduceerd als er werd getest. Hoe kon men dan toch testen dat bij "normaal" rijden de uitstoot veel groter was?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht, (ben nu aan het speculeren), door gebruik te maken van een apparaat dat beweging meet. Op een rollerbank beweegt een auto niet. Met normaal rijden wel. Als je dus weet dat de tests op rollerbanken plaatsvinden kan je daar mee gaan knoeien. http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/21/volkswagen-opent-met-fors-verlies-door-uitstootfraudezaak/ De gemanipuleerde software zit volgens het EPA in dieselauto’s van Volkswagen en dochterbedrijf Audi die tussen 2009 en 2015 zijn verkocht. Volgens de milieuwaakhond valt de schadelijke uitstoot van de auto’s door de software tot 40 keer hoger uit, dan op de rollerbank wordt gemeten. 40x de waarde. Daar snap ik dan niet veel van, hoe kunnen ze dat zo naar beneden krijgen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je met een factor 40 fraudeert, kan je dat gewoon uit de uitlaat zien!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je wat ook zo stom is. De tests voor brandstofverbruik worden stapvoets genomen in een kale auto. Al die cijfers kloppen dus ook niet, als je het in de praktijk test.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel Even voor mijn idee. Wordt er dan niet altijd aan de uitlaat gecontroleerd? Waar controleren ze dan? Laten ze de auto via de boordcomputer een waarde uitspugen? Dan snap ik het opeens helemaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er wordt een kabel ingeplugd en dan gemeten. Als een garage 40 auto's per dag met lopende motor binnen moet testen, krijg je wat ademhalingsproblemen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als garage geen afzuigsysteem zou hebben wel ja :p
Ja er wordt op de uitlaat gemeten, maar als auto niet 'rijdt' was uitstoot dus stukken beter (maar zou beroerd rijden).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik op de Duits heb gezien is dat men linksonder bij het dashboard een kabel erin prikt en dan heel kortstondig met lopende motor wordt gemeten.
Bordensteker
8 jaar geleden
Een beetje garage heeft daarvoor een afzuigsysteem, dan hangen ze een flexibele slang met een rubber mof :-) over de uitlaatpijp. De bedrijfsconditie onbelast volgas draaien is uiteraard voor de boordcomputer gemakkelijk te herkennen, en die komt verder eigenlijk nooit voor.
Verder moet er sowieso een toerentalbegrenzende functie in de motorregeling zitten.
Een betere methode zou zijn volbelast op een rollenbank met waterrem, om de ontwikkelde energie af te voeren. Overigens krijg ik uit nieuwe berichten de indruk dat er niet alleen met diesels is gefraudeerd.
En ook dat deze soort software door toeleveranciers verzorgd wordt, die voor meer automerken werken, en dat insiders verwachten dat dit soort bedrog ook door andere merken toegepast is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou uitstoot (emissions) worden nog steeds gewoon op de uitlaat gemeten hoor. Ook bij je APK. :)
http://www.airliquide-iupcgases.co.uk/images/Engine-Emission-Testing.jpg
Er worden wel meer dingen gemeten, ook op de motor en op elektronica (boord computer) maar uitstoot is nog altijd wat er uit de uitlaat komt.

Het beste antwoord

In 2013/2014 heeft de ICCT praktijktesten en de officiële testen uitgevoerd op drie dieselauto's. De twee VW's bleken tijdens praktijktesten veel meer schadelijke stoffen uit stootten dan wettelijk was toegestaan. Maar bij statische testen bleken ze precies binnen de wettelijke normen te vallen. Terwijl de derde onder alle omstandigheden binnen de wettelijke norm viel. (eerste link)
Na onderzoek en dreigementen van de Amerikaanse overheid moest VW uiteindelijk toegeven dat ze illegale software in het management systeem hadden gezet die delen van het emissiecontrole systeem aan of uitzetten als aan bepaalde condities werd voldaan. (tweede link blz 3)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De aanklacht heeft betrekking op een reeks modellen van Volkswagen en Audi, die sinds 2009 tot nu zijn geproduceerd. Concreet gaat het om de VW Jetta, Golf, Passat en Beetle, de Audi A3, en een aantal afgeleide modellen.

Al deze modellen voldeden bij tests wel aan de Amerikaanse regels. Maar bij een langdurige test door de universiteit van West-Virginia kwam aan het licht dat een Jetta (uit 2012) en Passat (uit 2013) bij gebruik op de weg veel meer schadelijke stoffen uitstoten. De resultaten van die test waren aanleiding voor het onderzoek.

Daar kwam EPA tot de conclusie dat ingebouwde software aan de basis ligt. Die kan de uitstoot sterk verlagen. Een neveneffect is wel dat de wagen minder krachtig wordt, wat meteen ook de reden lijkt te zijn waarom Volkswagen niet systematisch de uitstoot beperkte.

De software is zodanig afgesteld dat ze vanzelf kan herkennen als de wagen zich in een testomgeving bevindt. De omstandigheden blijken namelijk in alle Amerikaanse controlecentrale relatief gelijk te zijn.Om dit te controleren registreert de software in de wagen informatie over:

de positie van het stuur
de snelheid van de wagen
de lengte van de periode waarin de motor draait
de luchtdruk
fremar