Is het inbouwen van 'nitro' in auto's illegaal?

In films als Fast an Furious en andere straatrace films zie je vaak dat de auto's speciale installaties hebben waardoor ze een grote boost krijgen vaak gepaart met (blauwe) vlammen uit de uitlaten en een flink toename aan vermogen zodat de auto's een tijdje een stuk sneller kunnen.
Is dit legaal in Nederland om in je auto te hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
11.7K
Antoni
8 jaar geleden
Vlammen uit de uitlaat (kunnen) laten komen, is, voorzover mij bekend, sowieso verboden in Nederland. Dat mag misschien nog wel bij showauto's, maar niet bij auto's die op de openbare weg komen. Over dat systeem zelf heb ik geen informatie.

Het beste antwoord

Volgens de pagina uit de bron gaat het tegenwoordig vanwege de explosiviteit van stikstof bijna nooit meer om pure 'Nitro' maar om de veiliger variant N2O (distikstofmonoxide; lachgas).

Uit de tekst op de pagina:

"De uitstootwaarden blijven gelijk, dus bij de APK keuring heb je niets te vrezen. In Nederland wordt lachgas gezien als hulpmiddel en is het niet verboden. Maar de wet stelt dat het vermogen met niet meer dan 30% mag toenemen en de fles mag op de openbare weg niet gekoppeld zijn aan het brandstofsysteem. Tevens moet de fles een keurmerk hebben. Krijg je een ongeluk of iets dergelijks dan is het de vraag hoe de politie en je verzekeringsmaatschappij reageren op zo'n fles in de auto."

Het is legaal voor racedoeleinden, maar op de openbare weg mag het dus niet.