Hoe verwijder ik de hoedenplank van mij Volvo 850?

Ik heb een paar dagen geleden een 850 T5 2.0 uit 1996 gekocht en kan maar niet ontdekken hoe die balk van de hoedenplank losgaat (zie foto). In het instructieboekje staat er niets over.
Er zit horizontaal wat speling in. De houder zit vastgemaakt aan de binnenpanelen en is niet zomaar los te klikken (zo lijkt het). Ik kan hem wel loshalen door wat schroefjes los te draaien, maar ik denk dat het makkelijker hoort te kunnen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (1)

De ingenieurs die zulke dingen ontwerpen staan er niet altijd bij stil dat de gebruiker niet altijd een ingenieur is. Uit wat zoeken op het internet maak ik op dat het niet zichtbaar zijn van de vergrendeling al meer mensen tot wanhoop heeft gedreven!
Er zijn verschillende uitvoeringen, maar ze hebben gemeenschappelijk dat het rechter uiteinde in kan veren (net als een springstok of pogostick), dus een stukje in de richting van het linker uiteinde geschoven kan worden. Dat gaat soms echter opvallend stroef.
Door het inschuiven kan het rechter uiteinde iets naar achteren bewogen worden en dan komt de balk ook aan de linkerkant los.
Je moet hierbij heel goed opletten dat het linker uiteinde niet de radio-antenne beschadigt die verwerkt zit op de binnenkant van de zijruit links.
Bij sommige uitvoeringen is er aan de onderkant een rood palletje of zo dat naar links geschoven moet worden.

Voor meer details en afbeeldingen heb ik wat vindplaatsen vermeld.

http://new.volvocars.com/ownersdocs/1995/1995_850/95850_2_16.html

http://www.pistonheads.com/Gassing/topic.asp?h=0&t=1035401&mid=0&nmt=v70+luggage+cover+removal+-+am+I+a+weakling%3F+

Under the right hand side of the cover, looking from the rear of the car, there is a sliding handle. Push that to the left, then pull the right hand side rearwards to disengage it. Once the right hand side is out then the
left hand side will pull clear.

It is different on the 850, there is no lever.
http://www.thevolvoforums.com/threads/removing-luggage-cover.9118/

http://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/wagon-cargo-security-cover-32084/

Soms noemt men die balk met uitrolbare bagage-afdekking “volvo wagon cargo security cover”.

Je moet uitkijken dat je niet teveel kracht zet, want je kunt gemakkelijk iets afbreken. Het lijkt mij niet verkeerd om het domweg bij een Volvo garage te vragen, of een andere Volvo stationcar eigenaar aan te spreken. Mocht die het ook niet weten, dan is het oppassen geblazen, want twéé dommekrachten maken nog sneller dingen kapot dan één; twee kunnen ook in dát opzicht meer dan één!
Bordensteker