Wat gebeurd er als je de airco van een auto aan laat?

Het gaat om een manuele airco. kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Antwoorden (1)

Dan koelt hij min of meer continu, tenminste, zolang de motor draait.
Dat verhoogt het brandstofverbruik, en is in sommige situaties wat verkwistend als het weer het niet echt nodig maakt om de airco aan te hebben. Echt kwaad kan het niet. Als je het te fris vindt kun je ook met de airco aan nog van de verwarming gebruik maken.
Als het buiten te koud is, en ook als het binnen veel te koud zou worden, kan de koelfunctie vanzelf tijdelijk uitgeschakeld worden (ook bij een manuele airco kan dat gebeuren).

Er valt nog wel meer over te vertellen, maar op deze nogal vage vraagstelling is dit voorlopig mijn antwoord.
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry voor de vage vraagstelling. Ik bedoel of het kwaad kan wanneer je de airco aanlaat terwijl de motor uit staat (voor een aantal uur).
Amadea
8 jaar geleden
Is dat dan mogelijk? Volgens mij kan een airco alleen op energie draaien, en dat is wanneer de motor aanstaat.
Bordensteker
8 jaar geleden
Als je de knop van de ingebouwde airco aan laat staan, maar de motor uit zet, met het contact nog aan, dan blijft alleen de kachelventilator draaien. Omdat de automotor niet meer draait, werkt de koelcompressor niet, en de lucht die uit de kachelopeningen komt wordt niet meer gekoeld. Je zult hoogstens de eerste minuut nog een beetje koelte voelen, maar dat effect is snel voorbij, en daarna voel je alleen de ventilatie met lucht die niet langer afgekoeld wordt. Bij enigszins klam weer zul je zelfs een tijdje extra klamheid gaan merken.
De meeste mensen worden hier niet vrolijk van, en de accu ook niet, want terwijl het dus niet echt een airco effect geeft, kun je technisch gesproken zo nog wel de accu uitputten. Als het contact óók uitgezet wordt, stopt sowieso alle techniek, en de stand van de aircoknop maakt ook dan verder niet echt uit. Of bedoel je soms niet de gewone ingebouwde airco van de auto zelf, maar een of ander los vanuit het aanstekercontact gevoed apparaat?
Dan is het in elk geval zo dat de accu uitgeput kan raken afhankelijk van de hoeveelheid afgetapte stroom. De ladingtoestand van een auto-accu wordt namelijk alleen op peil gehouden zolang de motor draait.