mijn auto verbruikt 1 liter olie op 1000 km wat is de oorzaak hiervan?

Het is een Renault Megane uit 2003 met 154.480 km

Toegevoegd na 3 uur:
en het is een benzinemotor

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kleprubbers hard geworden, veer eromheen wordt dan slapper en dan gaat de olie ertussendoor bij hoge toeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kleprubbers. Daar zou ik nooit zijn opgekomen.

Antwoorden (2)

Manco bij de Megane van dat bouwjaar is olie lekkage bij de turbo. (Turbolagers).
Sowieso snel ermee naar de garage, als de turbolagers eruit vliegen heb je kans dat de schoepen het hele blok vernielen. Het hoge verbruik is een alarmerende aanwijzing!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat het om een benzinemotor gaat, blijven er voor mij twee mogelijkheden over die aandacht verdienen:

* Er komt olie vanuit het carter in de verbrandingsruimte van je motor. Het meest voorkomend is versleten cilinder(s) met bijbehorende zuiger(s). Middels de olieschraap- en zuigerveren (die natuurlijk ook slijten) komt er olie in je verbrandingsruimte en wordt met het benzine luchtmengsel verbrand. Dit geeft een blauwe uitlaatgas die ruikt naar een oude 2 takt brommer.

* Ook zou nog kunnen dat je krukas keerringen versleten zijn en lekt er olie weg.
Dit kun je het beste controleren door een paar oude kranten onder je (warm gereden) motorblok op straat te leggen (eventueel met tape vast leggen op straat). Mocht de lekkage dus van een van je keerringen komen kun je aan de hand van de olie op je krant precies bepalen welke. Of vanwaar.