Moet ik alle vier de auto banden vervangen?

Drie banden van mijn auto zijn aan vervanging toe. garage vertelde mij dan kun je beter direct alle vier de banden verwisselen. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
5.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, alle vier, dat heeft te maken met de balans van je auto.
Altijd beide voorbanden gelijk wisselen en/of beide achterbanden tegelijk. Als je de banden wilt omleggen, dan kruislinks, dus van linksvoor naar rechtsachter en v.v.
In jouw geval moeten er drie vervangen worden, dus allevier is het verstandigste
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Banden hebben tegenwoordig meestal een draairichting, kruislings wisselen is dus niet meer van toepassing. Als er al gewisseld wordt dan alleen voor-achter wisselen.

Antwoorden (4)

Het is inderdaad beter om ze alle vier tegelijk te vervangen/vernieuwen ivm slijtage. De vierde die nog redelijk goed is kun je dan het beste als reserve band gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
onbegrijpelijke min dus +
Antoni
8 jaar geleden
Misschien vind iemand de opmerking "ivm slijtage" in de eerste zin onjuist. Het vervangen van vier banden TEGELIJK is namelijk nodig vanwege de balans, niet per se vanwege de slijtage.
Antoni
8 jaar geleden
Correctie: Misschien vindT iemand... Mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is juist wat je zegt. Slijtage is i.v.m. km maken, veel rijden dus en de mate van slijtage geeft aan dat ze vervangen moeten worden [je riskeert een bekeuring!] omdat het gevaarlijk rijden wordt [gladde banden hebben minder grip op de weg en remmen wordt glijden] en waarom alle vier tegelijk? Juist voor de balans. Hopelijk heb ik het nu goed verwoord.
Antoni
8 jaar geleden
Ik vond het antwoord al goed en de aanvulling vind ik prima. Van mij had je al een duimpje omhoog gekregen.
Ligt er maar net aan hoe goed (of slecht) die vierde band is. Als deze nog nagenoeg nieuw is, laat hem er dan maar op liggen. Als hij bijna versleten is, neem hem dan gelijk mee met het vervangen.
Vaak liggen bij sloopbedrijven nog goede gebruikte banden..........
jc54
8 jaar geleden
Er zitten verklikker streepjes op een ban, deze geven aan wanneer een band vervangen moet zijn, wettelijk.
Wat betreft het rijden moet je altijd zorgen dat je voor 2 gelijke banden en achter 2 gelijke banden hebt zowel merk als profiel.
Dus bij een auto met voorwielaandrijving kun je ook vaak de 2 voorbanden achterom leggen, en voor 2 nieuwe monteren.
Echter als alle 4 banden minder dan 2mm hebben, kun je beter alles vervangen.

Let bij advies van garages altijd op, het is een commercieel advies van hun kant
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er drie wettelijk niet meer voldoen moet je deze vervangen (logisch). Maar je mag geen verschillende banden op de zelfde as hebben. Voor en achter mogen dus wel verschillen maar links en rechts niet. Let op: behalve het type band moet ook de bandenspanning en slijtage overeenkomend zijn. De optie reserveband kan wel maar rij dan extra voorzichtig als je die band dan ook daadwerkelijk benut.