wat is de maximale levensduur van een accu?

auto van 8 jaar oud gekocht met blijkbaar nog eerste accu er in.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Antwoorden (1)

De normale levensduur van een auto accu is 3 tot 8 jaar maar sterk afhankelijk van de kwaliteit van de accu en het gebruik.
Het kan ook (veel) korter zijn doordat er teveel gevraagd wordt van de accu.
Bekende probleem veroorzakers: Veel korte ritjes (de zogenaamde 'boodschappenauto') of als de auto lang stil laten staan.
De stelregel is dat er er voor elke keer starten de auto minimaal 20km moet rijden om het verbruikte weer bij te laden.

In uw geval kunnen we dus stellen dat de accu wel zijn beste tijd gehad zal hebben.
fremar
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Dit is een volledig goed antwoord.
En ik heb nog wat aanvullende informatie die dat in grote lijnen bevestigt. Ik heb onlangs een accu vervangen die ik precies 11,5 jaar gebruikt heb, maar die nog niet helemaal aan het eind van zijn latijn was. Ik heb hem echter nu wel vervangen, omdat ik sinds kort niet meer regelmatig rijd, en ik wil ook na de langere perioden van stilstand zekerheid hebben dat ik goed kan starten. Ik had hem een keer na een extreem kort ritje weer wekenlang laten staan, en dat trok de (toen amper bijgeladen) accu in koud weer even niet meer. Hij gaf bij twee metingen bij mijn garage en bij de accuman nog "redelijk" aan, maar is niet betrouwbaar bestand tegen langere perioden van stilstand, zoals ik nu steeds heb. Ik ben naar dezelfde leverancier teruggegaan, en die zei dat ik er nog wel wat langer mee zou kunnen doen als ik maar regelmatig zou blijven rijden.
Tegelijk waarschuwde hij me er alvast voor dat de nieuwe accu (van hetzelfde type) het bij de gewijzigde gebruiksomstandigheden waarschijnlijk maar een jaar of 3 à 4 zal volhouden.
Zoveel verschil maakt dat dus! Ik reed op pakweg vijf dagen per week 35 km heen en 35 km terug, en als ik na een vroege dienst nog boodschappen deed op de terugweg, dan was dat niet vlak bij huis, en resteerde er na de laatste motorstart altijd nog een voldoende lang stuk om de accu weer redelijk bijgeladen te parkeren. Kennelijk een ideaal gebruiksritme voor een auto-accu. Lange perioden van stilstand is niet gunstig.
Auto’s hebben tegenwoordig elektronica die een klein maar meetbaar soort permanent lekverbruik veroorzaken.
Die man heeft me laten zien dat dat lekverbruik te meten is. Het was binnen de limieten. En de accu werd voldoende bijgeladen. Dus hij vroeg me echt of ik hem nu wilde vervangen, of het met een regelmatiger een stukje rijden nog een tijd wilde aanzien! Dus: het antwoord van fremar is correct. En een accu kan soms een extreem lange levensduur halen, maar dan moeten de omstandigheden wel meezitten.