Ik heb condens in mijn koplamp (Ford SportKa). Hoe haal ik dit weg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Antwoorden (3)

Omdat bij nieuwere auto's condensvorming veel meer zichtbaar is vanwege de kunststoffen behuizing, loop je ook de kans dat je auto sneller wordt afgekeurd. Om dit te voorkomen is het verstandig om op een warme dag aan de slag te gaan met het preventief voorkomen van vochtige koplampen. Op een mooie zomerdag is de temperatuur en de luchtdruk hoog terwijl de luchtvochtigheid laag is. Dat zijn belangrijke factoren omdat er dan weinig kans is op condensvorming.
Neerslag van water verdampt namelijk meteen onder deze omstandigheden. Het is dan veilig om je koplampen te demonteren.

Doe dit voorzichtig want het dichtingsrubber beschadigt snel. Blaas alle onderdelen van de koplamp droog met behulp van een föhn of een luchtdrukspuitje.
Om het afstelmechanisme van de koplamp extra goed te beschermen kan je het insmeren met zuurvrije vaseline. Dit werkt waterafstotend waardoor je ook geen risico loopt op condensvorming na een stevige wasbeurt. Zorg er daarna voor dat je de koplampen weer stevig monteert en dicht sealt. Zo voorkom je lekkage en zijn je koplampen vochtvrij. Om voor eens en altijd af te komen van water in koplampen volgen hier een aantal tips die je makkelijk zelf thuis kunt volgen. Hierdoor weet je zeker dat je moeiteloos door de APK keuring heen komt.

Zie ook verder in bron:
fremar
9 jaar geleden
Dan zou de hele koplamp uit elkaar moeten. Het is niet simpel weg te halen. Kwaad kan het ook niet. Je kunt er voor kiezen het te laten zitten en je zo onnodige kosten te besparen, of een dealer benaderen dit voor je te doen, het is niet simpel namelijk. Mocht je toch willen doorzetten, ga dan via dealer, marktplaats of bol.com specifiek op zoek naar het instructieboekje van jouw specifieke model Ford Ka... Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koplamp volledig demonteren is de beste oplossing maar niet altijd eenvoudig. Het lukt vaak ook om gewoon het lampje te demonteren en de zaak met de haardroger droog te blazen.
Doet me denken aan een voorval 20 jaar geleden toen ik nog garage had. Een klant reed toen met zo'n grote oude Citroën. In een van die koplampen stond letterlijk 10 cm water ! En van de klant mocht dat niet worden hersteld. Daar hebben we toen gewoon een (plastic) goudvisje ingegooid...