Kan ik in Italie een nieuwe auto kopen en deze gewoon naar Nederland meenemen, zonder ervoor te hoeven betalen?

Normaal gesproken moet je BPM in Nederland betalen, als je een auto in het buitenland koopt. Nu kan ik bijvoorbeeld in Italie de nieuwe VW Polo BlueMotion kopen voor ruim 3000 euro minder als in Nederland. In Nederland is deze auto (dankzij zijn groene AA label) vrij van BPM en wegenbelasting, dus zou je denken dat als ik dezelfde auto goedkoper in het buitenland kan kopen, ik dus geen BPM hoef te betalen. Winst ruim 3000 euro.
Er zal natuurlijk wel weer een addertje onder het gras verborgen zitten, maar volgens mij lijkt het dat dit moet kunnen. Iemand die hier het fijne van weet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
7.9K

Het beste antwoord

Je moet het volgende doen:
- Aangifte doen voor invoerrechten en/of BTW (in een aantal gevallen)
- Het voertuig laten onderzoeken door de RDW
- Aangifte doen voor de BPM bij een BPM-aangiftepunt van de Douane (hier dus niet van toepassing)
- Voor personenauto's en lichte bedrijfsauto's de verwijderingsbijdrage betalen.
- Na afronding van bovenstaande punten ontvang je het kentekenbewijs.
Vervolgens moet je kentekenplaten laten maken, motorrijtuigenbelasting betalen en een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) voor je voertuig hebben afgesloten.

Nog even een ander aandachtspuntje:
Een auto importeren en zelf terugrijden is niet verantwoord als je hem niet verzekerd hebt. Sommige verzekeraars schijnen tijdelijk een wagen met buitenlands kenteken te accepteren, maar meestal is het niet mogelijk. Je zou dus een autoambulance of een zware trekauto met aanhanger moeten regelen.

Een andere oplossing is vaak niet eens zo duur. Met een autotransporteur! Het zal misschien wel een paar honderd euro kosten, maar het scheelt een boel kopzorgen.

http://www.cartuning-guide.com/auto-importeren.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, heel eenvoudig : als je die auto op Nederlands kenteken wilt laten zetten, moet je hem invoeren en DUS invoerrechten betalen. Weg voordeeltje.
Je denkt toch niet echt dat ze ons ook maar IETS in het buitenland laten kopen zonder daarvoor uiteindelijk de normale Nederlandse aankoopprijs voor neer te leggen ?? Je kunt nog geen goedkoop jurkje uit Japan halen zonder je aanschafprijs dankzij douane, belasting en tante post verdrievoudigd te zien.

Je betaald dus wellicht geen BPM, maar wel invoerrechten en kosten om het kenteken over te zetten. Die winst kun je uiteindelijk gevoeglijk vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er mogen GEEN invoerrechten worden geheven op producten vanuit andere EU landen.
Slechts de BPM zal tegen geldend tarief worden afgerekend.
Voor binnen de EU gekochte waar hoeft een burger GEEN BTW te betalen in Nederland . Wel echter in het land van aankoop, maar dat zit in de prijs inbegrepen.
Er staan GEEN invoerrechten op in de EU gekochte waren....deze zijn al afgerekend in het EU land waar de invoer plaats heeft gevonden. (Niet voor niets rijden er van de Nederlandse havens vrachtwagens vlees naar Italie, daar invoeren, en dan weer terug naar Nederland, dit om invoerrechten tegen het laagste tarief te krijgen kennelijk)

Wel erg goed letten op de opties, accessoires etc. En polo blue morion kan in Italie bv. veel kariger uitgerust zijn als hier. En daarmee prijsverschillen verklaren trouwens.
Tevens hier bij de RSW navragen of die Italiaanse blue motion inderdaad BPM en wegenbelasting vrij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha Italklaas, als je de auto door een van je Italiaanse vrienden laat kopen op zijn naam, kun je hem na zes maanden van hem kopen als tweedehands dan omzijl je veel. Een vriendin die ik ken in Italia deed het altijd zo voor familie haar in Nederland. Maar er is hierover genoeg te vinden op google.