Ik heb een auto van de zaak met Duits kenteken. Mag ik daarmee in Nederland rijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Antwoorden (1)

In beginsel mag dit niet, maar er zijn uitzonderingen.

"BPM-vrijstelling
Er zijn voor de auto met een Duits kenteken meerdere soorten vrijstellingen voor de Nederlandse BPM. Er is een vrijstelling voor een werknemer en een vrijstelling voor een werkgever. Daarnaast is er een vrijstelling voor kortstondig gebruik van de Nederlandse weg met een auto met een buitenlands kenteken. De vrijstellingen dienen te worden aangevraagd vóór het gebruik van de weg met de auto in Nederland.

Werknemersvrijstelling

Nederland verleent een vrijstelling van BPM voor auto’s die zijn geregistreerd in het buitenland en die door een in dat land gevestigde werkgever ter beschikking zijn gesteld aan een als werknemer bij hem in dienst zijnde persoon, waarbij:

a) de auto in Nederland uitsluitend gebruikt wordt door de werknemer of zijn inwonende gezinsleden;
b) de werkgever blijkens een schriftelijke verklaring te kennen heeft gegeven dat de auto hoofdzakelijk (70% of meer) is bestemd voor de werkzaamheden buiten Nederland;
c) de werknemer als gevolg van de arbeidsovereenkomst tussen hem en de werkgever in beginsel geen invloed kan uitoefenen op de beslissing in welk land de auto wordt geregistreerd."

Mijn tip is om dit na te vragen bij je werkgever, die hebben altijd wel mensen in dienst die ervaring hebben met dit soort regelingen.