Hoe vind ik de beste accu voor mijn auto?

Ik heb een import Honda (2007) met een 2.4 motor. Hier zat een Yuasa accu van 12V 45Ah 190A in.
De auto is tweedehands, dus weet niet hoe lang de accu er al in zat, maar deze was aan zijn eind.
In oktober een Alhaline accu van 12V 45Ah 360 EN (300 SAE) gekocht. Omdat ik de auto vooral gebruik voor kortere afstanden (<15km) en minder vaak voor langere en zelfs tot een paar weken niet gebruik, zat ik half december al met een lege accu.

De auto heeft veel elektronica en een alarmsysteem. Afgelopen 1,5 week start hij wel (elke 2, 3 dagen een stuk gaan rijden), dus misschien is de accu nu wel prima, maar om toch problemen voor te zijn, ben ik op zoek gegaan naar een geschikte accu.
Keuze in overvloed, maar welke?

Na heen en weer gebel naar diverse zaken, adviseert de één een Optima Yellow Top van 45Ah 460EN, omdat ik de auto langere tijd laat staan en het ontlaadvermogen van de Optima tot 80% bedraagt, maar de ander zegt weer dat ondanks de hogere koudstart een 45Ah alsnog een lege accu oplevert bij langere stilstand, zeker met koud weer en adviseert een accu van max 60 tot 70Ah en maximaal 500 EN.

Maar de accu moet natuurlijk ook nog passen. In de open accubak passen voor zover ik heb kunnen vinden, alleen accu's van max 45Ah en max 300/360 EN. Als ik de accubak NIET zou gebruiken, zou met een beetje buigen van de oogjes, een grotere accu passen direct op de metalen plaat. Maar mag en kan dit wel zonder kortsluiting te veroorzaken? En kan ik grotere accubakken wel los kopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Bordensteker
9 jaar geleden
De auto start dus wel goed, maar start-ie ook vlot, d.w.z. meteen bij de eerste omwentelingen van de motor?
Of moet-ie voor elke koude start wél hard werken? Dan kan de motor de schuldige zijn.
En u maakt voornamelijk korte ritten van minder dan 15 km.
Maar zijn dat veel ritten die die 15 km benaderen, zeg maar van 10 à 15 km, of zijn de meeste binnen de stad, van een paar km?
Of doet u onderweg naar huis steeds nog wat boodschappen, zodat de laatste start gevolgd wordt door maar een heel korte bijlading? Dat betekent dat de bij huis geparkeerde auto meestal niet goed opgeladen is weggezet! Als u standaard veel gebruik maakt van de achterruitverwarming, dan kan dat ook een oorzaak zijn. Die dingen vréten stroom, en dat gaat ten koste van het al rijdend herstellen van de ladingstoestand van de accu. “Veel elektronica” zegt mij niet veel, maar ook dát kan in sommige gevallen de beschikbare bijlading sterk beperken. Er zijn mensen die met van die versterkers rondrijden waar het licht zowat van uitgaat, tja, dan heb je dus een heel andere stroomvoorziening nodig hè! Dan zal een grotere accu niet helpen, want ook die moet na elke start goed terug bijgevoed worden uit de schaarse laadstroom. Als het hier allemaal niet aan ligt, denk ik eerder aan een niet goed werkende generator (dynamo). Dat moet een goede garage voor u kunnen nagaan. Een nieuwe accu die na een paar maanden al op de knieën is, dat geeft te denken.
Maar het kán natuurlijk in een uitzonderlijk geval ook aan die ene accu liggen: een toevallig slecht exemplaar. Dan zou u op de garantie terug kunnen vallen. Handbak of automaat maakt niet uit.
Benzine of diesel wel wat, en daarom hebben diesels denk ik meestal ook een wat grotere accu. Een diesel heeft meer compressie, en dus is de motor zowel koud als warm moeilijker rond te draaien.
En een diesel die van huis uit voorgegloeid moet worden vraagt standaard ook wat meer van de accu, maar daar zal de ontwerper normaal rekening mee gehouden hebben.

Het beste antwoord

De oplossing die jij zoekt is een druppellader !

Als het mogelijk is op het stroom net
Anders op zonne-energie