Hoe auto stationair laten lopen?

Hoe laat je de motor draaien als je die moet starten met de koppeling ingedrukt? Als je de koppeling laat opkomen gaat de auto rijden? Dus hoe kun je dan uitstappen en de motor aan laten om bijvoorbeeld onder de motorkap te kijken? Sorry als het een domme vraag is maar ik kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
10.8K
Erna55
9 jaar geleden
Rijles 1 : start auto in zijn vrij, dwz niet in een versnelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je dit nooit gehad bij rijles? Is wel 1 van de eerste dingen die je leert. Starten en koppelen / schakelen.
Erna55
9 jaar geleden
Hoe heb je je rijbewijs gehaald?

Antwoorden (2)

De koppeling in zijn "vrij" laten staan, dan gaat de auto niet rijden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Om te beginnen met rijden zul je de auto in zijn 1 moeten zetten [ of R voor achteruit ], doe je dat niet, dan staat de koppeling dus in zijn vrij en zal de auto blijven staan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Vergeet ik nog : wel op de handrem zetten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik volgens mij altijd doe is de versnellingspook staat in het midden met handrem erop en dan steutel erin. Dan sleutel iets draaien dat alle lampjes juist zijn en dan koppeling in en rem in en motor starten. Dan in ze 1 zetten en handrem eraf en wegrijden. Maar voor me idee heb ik dus ook wel geprobeerd om de koppeling en rem los te laten terwijl de versnellingspook nog in het midden staat met de handrem er op maar dat hij dan toch wilde rijden. Maar ik zal dat nog eens uitproberen dan van de week.
jc54
9 jaar geleden
Het is niet de koppeling die in zijn vrij moet staan, maar de versnellingsbak. Als de versnellingsbak vrij staat, dus geen enkele versnelling ingeschakeld, dan maakt het (nagenoeg) niet uit of de koppeling ingetrapt is of geheel los.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Sanne
Zorg ervoor dat je altijd de handrem gebruikt! Dat is de veiligste manier om je auto te parkeren, versnellingspook [ inderdaad @jc54 ] in z'n vrij en de handrem aantrekken, klaar.
Niet de koppeling maar de versnelling zet men "vrij" .Meestal is dit de stand waarin de versnellingspook zich in het "midden" van de versnellingsbak bevind en makkelijk heen en weer te bewegen is.

Wanneer je jezelf ervan verzekerd hebt dat dit het geval is en de auto op de handrem staat kun je hem gewoon zonder de koppeling aan te raken starten.

Wanneer de motor aanslaat en draait en je verder niet aan de versnelling en koppeling komt mag je ervan uit gaan dat je mooi kunt prutsen,klussen en om de auto heenlopen zonder dat je jezelf op tragische wijze om het leven brengt.

Echter zou ik met het kennisniveau betreffende motorvoertuigen die jou vraag impliceert heel ver uit de buurt blijven van alles wat draait en waar knoppen en handels op zitten.