Hoe vaak kan ik het beste mijn auto een beurt laten geven?

Mijn auto (Chevrolet Aveo) is bijna 5 jaar oud en ik rij ong. 6.000 km. per jaar. Ik denk zelf om gelijk met de verplichte 2-jaarlijkse Apk-keuring een onderhoudsbeurt te laten geven, maar hoe uitgebreid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
APK is voldoende, de rest is geldklopperij
ga in ieder geval niet af op advies van garage of dealer
ItisILeClerc
9 jaar geleden
@ BRN
mensen die niet kunnen lezen mogen mijn auto helemaal niet instappen
Edraket
9 jaar geleden
Als je dit aan een garage of dealer vraagt, dan ga je bij de duivel te biecht

Het beste antwoord

Het klinkt misschien vreemd, maar een auto die weinig rijdt heeft relatief meer onderhoud nodig dan een auto die jaarlijks zijn km's maakt.
Dit komt doordat (motor-) onderdelen van de auto aan "conditie verlies" lijden.

Bijvoorbeeld: De accu laadt minder frequent op en is daardoor vaker slachtoffer van zijn eigen zelfontlading waardoor z'n conditie sneller achteruit gaat.

De auto staat vaker langere tijd stil waardoor de banden sneller zullen uitdrogen. Vervangen moet dan eerder hoewel het loopvlak nog lang niet versleten is.

Verdroging geldt ook voor diverse pakkingen en rubbers in de motor zelf, die eerder stuk kunnen gaan.

De V-snaren en distributie riemen verdrogen ook en verliezen hun spanning waardoor de koeling en dynamo (V-snaar aangedreven) slechter presteren en de kans op een distributieriem breuk met aanzienlijke motorschade tot gevolg veel groter is.

De motorolie vergaat sneller als de motor minder draait. Het smerings- en afdichtingseffect wordt dan snel minder waardoor eerder meer motorslijtage ontstaat.

Daarnaast slibben olie- en brandstoffilters eerder dicht waardoor problemen tijdens het rijden kunnen ontstaan.

Dus is het zaak om juist wat meer en vaker aandacht aan het onderhoud te geven als men weinig met een auto rijdt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik de auto bijna elke dag wel voor ritjes in de stad en daar buiten.
Edraket
9 jaar geleden
Rubber onderdelen (banden, pakkingen, slangen, v-snaren, distributieriem, remslangen) drogen uit.
Dit gebeurt door blootstelling van de rubber aan de omgevingslucht.
Maar het maakt qua uitdogen niet uit of (bijvoorbeeld de band) in beweging is of niet.
Als de band stilstaat is hij met lucht omgeven. Als hij draait is hij ook met lucht omgeven. De uitdroogsnelheid is hetzelfde.
(Eigenlijk zal een draaiende band sneller uitdrogen dan een stilstaande, omdat de lucht rond de band constant wordt ververst)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad is het verstandig om juist bij weinig kilometers per jaar onderhoud te plegen, minimaal 1x per jaar. Bedrijfstemperatuur van de olie wordt vermoedelijk vaak niet gehaald. Let inderdaad op de vervangingstermijn van de distributieriem indien aanwezig. Volgens onze informatie heeft alleen de 1.2 16v een ketting die een auto leven lang mee zou moeten gaan.^lr

Andere antwoorden (2)

De auto is 5 jaar oud

Dus dat is een grote onderhoudsbeurt
Olie + filter
distributie riem vervangen

Luchtfilter volgens mij niet want die zou officieel vorig jaar al vervangen moeten zijn met de 4de beurt
En je remvloeistof moet officieel elke 2 jaar gebeuren
Waarschijnlijk ook versnellingsbak olie maar ik weet het onderhouds interval van dit merk niet meer uit me hoofd

Maar dit interval schema staat in je onderhouds boekje
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Motorolie: jaarlijks, door de relatief korte afstanden gevaar van sludge in de motorolie.
Versnellingsbakolie : kilometerstand of leeftijd
Oliefilter: 2 jaarlijks
Luchtfilter 4 jaarlijks
Remolie: 2 jaarlijks: hygroscopische olie maw trekt vocht aan uit de buitenlucht beter preventief dat te laat. : sommige garages kunnen ook het vochtgehalte bepalen, indien nog ok dan om de 5 jaar.
Distributieriem: comform voorschrift fabrikant : kilometerstand of leeftijd.
Overige
remblokken, ruitenwissers, accu en dergelijke jaarlijks even laten controleren.