Gebruik je met meer PK minder brandstof?

Stel je trekt op van 50 km/h naar 120 km/h en je houdt die snelheid ongeveer 50 minuten aan. Verbruikt je auto dan minder PK met een motor van 144 PK of met een motor van 200 PK?
Of maakt dat helemaal niks uit (en heeft het alleen invloed bij hogere snelheden en/of optrekken).
Een rede waarom 200 PK minder verbruikt zou kunnen zijn dat een 200 PK maar op halve kracht hoeft te werken, terwijl een 144 PK op 2/3 kracht moet werken, of klopt dit ook niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.9K

Het beste antwoord

Als je met dezelfde auto op dezelfde manier rijdt is je brandstofgebruik exact hetzelfde.
Een verschil kan ontstaan doordat bij een auto met een krachtiger motor de motor ook zwaarder zal zijn. Gevolg, hoger verbruik.
Meestal is dan de auto ook zwaarder. Gevolg, hoger verbruik.
Het kan zijn dat door de geringere belasting het rendement iets anders ligt.
Daar is theoretisch niets over te zeggen. Dat zou je moeten meten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Los gezien van het feit dat een krachtiger motor niet per se zwaarder hoeft te zijn (meestal wel hoor) vind ik het antwoord van Reddie zeer goed. een plus!