Waarom doet de airconditioning het niet als je het autoraampje open doet?

"Doe het raampje dicht, anders doet de airconditioning het niet", zegt mijn moeder. Maar waarom dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
8.2K

Het beste antwoord

Als je je autoraampje openzet, heeft de airconditioning heel weinig effect. De lucht in de auto wordt wel gekoeld (en ontvocht), maar door het raampje komt zoveel buitenlucht binnen, dat je daar bijna niets meer van merkt.

Dus die airco doet het echt nog wel, maar hij heeft geen effect. Je gooit de gekoelde lucht als het ware direct weg. Dan verstook je een hoop energie voor niets.

Toegevoegd na 1 minuut:
In hotels zit om die reden vaak een sensor op het raam. De airco wordt dan automatisch uitgeschakeld zodra je het raam openzet. Dat spaart energie.

Als je het raam openzet, zijn er twee mogelijkheden.

Ofwel de buitenlucht is koeler dan de lucht in de kamer. Dan is het dus voldoende het raam te openen, en heb je de airco niet nodig. Die kan dan dus uit.

Ofwel de buitenlucht is warmer dan de lucht in de kamer. Dan het het contraproductief het raam te openen. De airco staat voor niets te zwoegen. Dus ook in dat geval kan de airco dan beter uit.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De airco zal het wel doen, alleen zul je het effect ervan minder voelen met een geopend raam.

Toegevoegd na 3 minuten:
aangezien de auto meer benzine gebruikt met de airco aan, is het ook nog eens geldverspilling.
Tevens is een airco installatie ook aan slijtage onderhevig, dus waarom aan laten staan met een raampje open?
Dat heeft geen zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist bij de oudere types,zoals die van mij doet hij het gewoon hoor.
Maar de nieuwe types zijn beveiligd.
En geen min van mij hoor ,,Die geef ik bijna nooit.
De airco trekt dan 'valse' lucht. Hij moet nu dus ook nog eens de lucht van buiten koelen en zo heb je dus geen profijt van de airco want dit redt hij niet.
14 jaar geleden
De airconditioning blijft gerust werken hoor. Eigenlijk zou je moeder moeten zeggen, anders helpt de airconditioning niet.
De warme lucht van buiten komt dan in de auto zodat de ruimte te groot wordt voor de airco en de auto niet koel zal gaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij doet het wel maar het helpt niet want de koude lucht gaat dan naar buiten