hoe bereid je je voor op een rijexamen als je faalangst hebt?

Over een aantal dagen heb ik mijn examen voor rijbewijs B. Maar mijn faalangst speelt een grote rol. Daarom slik ik op advies van mijn instructeur Valeriaan (homeopathisch), tijdens de rijlessen al uit geprobeerd en gaat goed.

Ik studeer ook gewoon mijn theorie.

Maar zijn er meer dingen die je kan doen? Misschien iets qua voeding?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wat voor examen heb je dan? Omdat je het ook hebt over theorie studeren.
Ivana
9 jaar geleden
Heer voldemort, ze neemt de theorie natuurlijk nog even door. Soeske, Valeriaan is genoeg om rustig te blijven. Verder gewoon je beste beentje voor zetten. Iedereen (de meesten) zakken wel een keertje. Suc6
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heer Voldemort het gaat om het afrijden;-) Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden vandaar dat ik het nog even door lees. Bedankt Ivana!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Goede voorbereiding is nooit verkeerd natuurlijk. Wat belangrijk is, laat je niet afleiden door de examinator. Of het nu een zak is of niet ;-)
(Ik heb ook faalangst en ik had een zak van een examinator) Doe wat hij/zij zegt, praat eventueel met hem/haar. Maar doe verder alsof hij/zij er niet bij is. Je gaat gewoon een ritje maken van A naar B.
Ritsuka
9 jaar geleden
banaan schijnt ook goed te zijn vlak van te voren (half uur of zo)

Het beste antwoord

Faalangst komt over het algemeen wanneer je denkt dat de wereld er vanaf hangt wanneer je iets moet presteren. Het is een mindset, maar probeer je in te leven dat wanneer je zakt er niks aan de hand is, zo wordt de druk om het te halen ook minder. Ik heb hetzelfde meegemaakt met het rijbewijs omdat ik het zo graag wilde hebben omdat ik voor m'n werk veel in het buitenland zat en niet afhankelijk wilde zijn van het openbaar vervoer. Ik heb toen gedacht ik ga gewoon rijden zoals altijd alleen deze les is iets duurder.... Valeriaan had bij mij een negatief effect omdat ik er teveel van had geslikt(Valdispert) En praat over koetjes en kalfjes met de examinator zodat je gedachten niet al te gefocussed blijft op het perfect rijden. En maak je niet zenuwachtig over situaties die kunnen ontstaan(vervelende examinator routes met lullige borden), je kunt het niet voorspellen hoe je examen zal gaan, dus neem het zoals het is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt niet meer doen dan je bedenken dat zakken niet het einde van de wereld is. Verder ken ik mensen die zweren bij het eten van een banaan voor een examen.
Volgens hen verbetert het de concentratie
9 jaar geleden
Denk aan een geluks moment (dat je iets goeds hebt gedaan ) in je leven en doe net of je die vast pakt in je hand de ochtend voor je examen als je dan je examen moet doen dan doe je de zelfde oefening opnieuw en dit zal je dan steun moeten bieden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien is het een idee om dat rijexamen een aantal keer in je hoofd af te leggen en dan je rijbewijs in gedachten in ontvangst te nemen.
Je doet in gedachten dan de dingen die je tijdens de rijles hebt geleerd/geoefend. Die doe je in je gedachten goed want je weet precies wat je moet doen. Dat doe je elke daag een paar keer, niet te vaak. Aan het eind van je "rijexamen in gedachten" slaag je dan en neem je je rijbewijs in ontvangst.

Op die manier heb je grote kans dat de spanning veel minder is als je in werkelijkheid je rijexamen gaat doen. En door de positieve afloop in je gedachten kweek je onbewust ook de overtuiging dat je zult slagen.

Ik wens je veel succes.