koelvloeistof lekt een beetje aan motor kan ik dit oplossen door er een produict in te gooien?

Toegevoegd na 1 uur:
Het is waarschijnlijk de koppakking die lek is maar ik moet nog niets bijvullen.
Er hangt alleen wat wit spul aan de motor boven de uitlaat collecteur.
Het is een mb c220 van 1999 en 308000 km.
Ik denk dat ik er al een jaar of twee mee rond rijdt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt me verstandiger om de lekkage te laten achterhalen, te laten repareren en dan pas bij te vullen.
Reddie
9 jaar geleden
Idd. En een lekke koppakking leidt tot méér schade dan je lief is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is zo'n product voor lekken te dichten wel goed?
Ik wil er deze winter nog met doorkomen.
Allee dat hoop ik toch.
En welk product kan ik daar voor kopen?
Hebben jullie er een voorkeur of ervaring van een bepaald merk? Alvast bedankt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Kijk even waar het lekt. Als het de slang is kan je hem eventueel afsnijden en weer vast zetten kost niets voorkomt een heleboel ellende. (Heb ik ook gehad, klein scheurtje in de slang) Lekke koppakking...geen leuke prijzen.

Het beste antwoord

Het advies wat ik zou willen geven is om je koelsysteem "af te laten persen" . Dan krijg je een goede indruk waar de lekkage zich voordoet. Een enkele keer heb ik bij Mercedes haarscheurtjes in de waterpomp ontdekt die zich openbaarden als de motor heet was. Voor de rest zou ik dringend willen adviseren om geen producten in je koelsysteem te gooien omdat deze maar een tijdelijke oplossing geven en mogelijk je koelsysteem kunnen verstoppen. Voor wat de koppakking betreft zal het zeker geen optie zijn omdat die er na verloop van tijd er toch wordt 'uitgeblazen'.
Mocht bij afpersen blijken dat je koppakking lek is , dan raad ik je aan om deze laten vervangen. En zoals in reactie is aangegeven is dit een kostbare reparatie.
Als je blijft doorrijden zal dat m.i. meer schade toebrengen
Een nieuwe of een revisiemotor is duurder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Ik heb nog van andere mensen gehoord dat als je er iets in gooit voor lekkage dat eventueel alles gaat verstoppen.Ik ben toch van plan een andere te kopen.
De auto is 15 jaar dus geen grote kosten meer.
Zolang ik niet elke week moet bijvullen zal ik er mee blijven rijden.
Hopelijk tot na de winter dan kan ik een andere auto kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan maar jij kan/mag bepalen of de kosten tegen de baten opwegen. Maar na 15 jaar heeft je voertuig wel z'n beste tijd gehad.
Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@sibleyras: Dan verschillen wij van mening. Een radiator (zeker van Mercedes) is gemaakt van koper of een koperlegering. Die roesten echt niet! Wel te repareren/ solderen met latoenkoper.
Die werkplaats noemden wij garage.
Waarom zet je deze reactie niet als antwoord op deze vraag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee , bedankt allemaal voor de nuttige info.
Dus ik blijf er mee rijden een kleine 8000km (hopelijk tot na de winter) als ik niet teveel moet bijvullen natuurlijk.
Ik heb er nog vertrouwen in!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie! Mijn besluit staat vast.Blijven rijden tot hopelijk na de winter als ik niet teveel moet bijvulen.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk een haarscheurtje in de koppakking. In de automaterialenzaak hebben verschillende producten om het te dichten. Koop maar iets van het merk Holts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een haarscheurtje in de cilinderkop, daar kan ik me iets bij voorstellen Maar in de koppakking? Dat overstijgt mijn voertuig technische kennis. In mijn antwoord adviseer ik tevens om GEEN additieven te gebruiken.