Wat zijn je rechten als garage auto apk gekeurd heeft maar niet aan rdw doorgegeven?

In juli 2014 hebben wij onze auto naar garage gebracht voor jaarlijkse apk keuring. Na wat punten reparatie en nieuwe bandjes was ie gekeurd. Je denkt alles in orde..wat blijkt nou krijgen we 2 maanden later een boete in de bus dat onze auto bij rdw staat als verlopen van apk! Garage gebeld blijkt dat ze zijn vergeten om bij rdw Door te geven. En zeggen ow maar dan moet het opnieuw dus weer kosten voor apk en die boete betalen ! Kan je hier iets tegen doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
6.9K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
lijkt me een wanprestatie van de garage, waarvoor je ze aansprakelijk zou moeten stellen, bv via je rechtsbijstandverzekering
een nieuwe apk op hun kosten is wel het minste wat je mag verwachten
of ze ook voor de boete moeten opdraaien weet ik niet, want ik weet niet wat hun voorwaarden zeggen over aansprakelijkheid voor vervolgschade
ronron1212
9 jaar geleden
Je hebt toch een keuringsbewijs van de garage gehad een soort rapport.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@ronron1212
Precies ! Dat is je bewijs. Heb je dat rapport niet, dan heb je geen poot om op te staan. Heb je b.v. wel de rekeningvan de keuring, maar geen rapport dan zal de garage kunnen claimen wel de keuring uitgevoerd te hebben maar dat de auto (nog) niet was goedgekeurd. En dan ben je nog even ver.

Het beste antwoord

Als de garage een auto APK keurt en deze doorgeeft aan de RDW dan ontvangt de keurende garage een code terug van de RDW. Deze code wordt dan op het keuringscertificaat vermeldt als 'Afmeldcode'.

Geeft de RDW een code terug die aangeeft dat de RDW een steekproef gaat houden dan wordt dat aangeven op het keuringscertificaat onder de rubriek: steekproef ja/nee.

Alle informatie die op het keuringscertificaat staat wordt elektronisch door het RDW verwerkt en op het moment van afmelden afgedrukt op het keuringscertificaat.

De garage kan dus nooit zeggen dat ze vergeten zijn de APK keuring af te melden.

Dus ofwel heeft de garage gefraudeerd bij de APK keuring en een falsificatie certificaat afgegeven, ofwel (onwaarschijnlijk) is er bij de RDW digitaal iets mis gegaan.

Neem in ieder geval contact op met de RDW en stuur hen een fotocopie van het keuringscertificaat dat je van de garage hebt ontvangen. Kijk zelf ook even of de afmeldcode er op staat.

In ieder geval is de garage die de APK keuring heeft uitgevoerd en de afmelding al dan niet heeft gedaan aansprakelijk voor de financiële (boete en herkeuring) schade, tenzij blijkt dat de fout bij het RDW ligt.
In dat geval zal de RDW de boete seponeren en het certificaat geldig verklaren.