Wat is nou het verschil tussen 'onderstuur' en 'overstuur'?

Ik zit Top Gear te kijken, en ze hebben het vaak over 'onderstuur' en 'overstuur' als er met een auto hard door een bocht wordt gereden. Ik weet dat het iets met de aandrijving heeft te maken van een auto, maar verder kom ik niet. Wie weet het goede antwoord?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
20.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''overstuur'' heeft niets met mn auto te maken.........;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zat ook Top Gear te kijken gisteren, echt een Top Show!! :D

Het beste antwoord

Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht. Het effect is dat de achterkant van de auto de voorkant dreigt in te halen, wat in het extreme geval kan resulteren in een spin

Onderstuur treedt op als de maximale grip van de voorbanden wordt overschreden. Het effect is dat de auto neigt een flauwere bocht te maken dan de bestuurder van de stuuruitslag zou verwachten. De auto glijdt als het ware over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht.

Toegevoegd na 48 seconden:
gepikt van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderstuur_(auto)
en: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderstuur_(auto)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij onderstuur heb je het gevoel dat de auto te weinig stuurt in de ber aan het stuur moeten trekken, om de auto lekker de bocht te laten volgen. Hij wil als het ware de bocht uit, naar buiten. Overstuur is het tegenovergestelde net of de auto te veel stuurt, je moet a.h.w. het stuur in de bocht met beetjes los laten.
jc54
14 jaar geleden
Je remt, je wil een bocht maken en vervolgens zal bij:
onderstuur de neus van de auto niet insturen, waardoor je recht door gaat.
oversteur de achterkant uitbreken, waardoor de booty van de auto begint te slingeren...