Als je met een personenwagen ergens tegenaan dreigt te botsen, moet je dan het stuur loslaten?

Bij Formule 1 moeten coureurs hun handen van het stuur halen als ze ergens tegenaan dreigen te botsen. Is dat ook handig om te doen bij personenauto's?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nóóit doen!! als dat wel het advies zou zijn zouden er veel meer botsingen zij, je kunt bij 'n dreigende botsing namelijk nog tot het laatste moment "door goed te stuuren" 'n botsing voorkomen

Antwoorden (1)

Als het echt onvermijdelijk is en je hebt nog wel de tijd en de tegenwoordigheid van geest omdat te doen, is het inderdaad verstandig. Je voorkomt daarmee een hoop potentieel letsel aan je armen, polsen, handen, schouders en zelfs rug en nek. Maar die jongens zijn daar dan ook echt op getraind, en die kans krijgen wij - hopelijk - niet. Je kunt het echter altijd in je achterhoofd houden. Je handen aan het stuur op het moment van een botsing veroorzaken heel veel spanning in je lichaam, en de klap gaat door je hele armen heen. Hoe ontspannener je lichaam is op het moment van een klap, hoe minder kans op letsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
daar komt nog bij dat de airbag vlak voor je ontploft en die kan makkelijk een pols breken of een andere verwonding veroorzaken.
er zijn zelfs mensen die de airbag haten vanwege opgelopen verwondingen.gelukkig zijn die verwondingen niet dodelijk..
ontspannen lijkt me bijna onmogelijk op zo'n moment!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat zal ook niet lukken, Maar je kunt een hoop puur lichamelijke spanningen van je botten en spieren afhalen door je armen los te laten. Ik bedoel ook lichamelijk ontspannen, niet geestelijk., Misschien is ' slap houden' een betere omschrijving. Tegenover ' schrap zetten" .
Cryofiel
9 jaar geleden
Het probleem is dat dat schrapzetten een automatische, instinctieve reactie is. Helemaal fout inderdaad, want zo breek je je pols - maar daar tegenin gaan is net zo moeilijk als niet met je ogen knipperen wanneer iemand doet alsof hij je op je neus stompt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar mijn disclaimer : ALS je de tijd en de tegenwoordigheid van geest hebt., Tegen je reflexen ingaan als je ze nooit traint is inderdaad heel, heel erg moeilijk. En dit is een beetje lastig en kostbaar oefenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een keer een ongeluk gehad en toen ik al tollend met mijn auto op de klap kon wachten gelukkig de tegenwoordigheid van geest gehad om alles los te laten. Maar als ik heel eerlijk ben, denk ik dat het toch een soort reflex was, want naar mijn kinderen riep ik: Hou je vast! Dit is een ongeluk! Auto was total loss, maar gelukkig kwamen we er ongeschonden uit. De kinderen zate overigens in autozitjes en hadden niets om zich aan vast te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'zaten'...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wij reden zachtjes achterop een file, in het donker in de regen, en net toen we stil stonden hoorden we achter ons gierende banden. We zeiden tegen elkaar: daar gaan we dan. We stonden stil en konden niets anders dan de klap afwachten. De auto achter ons had een volgeladen aanhanger dus kon niet snel genoeg stoppen. Auto total-loss, totaal 4 auto's schade, wij hadden niets, waarschijnlijk omdat we erin berustten.