Is een auto met een glazen dak aan te bevelen?

Ik zou graag van mensen met ervaring willen weten of een auto met een zogenaamd panorama dak aan te bevelen is. Bij de auto die ik op het oog heb zit die bij de versie die ik vanwege andere functies zou kiezen standaard bij.

Ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen. Liefst natuurlijk uit eigen ervaring of verwijzend naar recensies van anderen.

Bij de auto die ik op het oog heb is het wel mogelijk om het glas electronisch donkerder te maken (bij veel zonlicht).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
34.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat lijkt mijn niet veilig bij een ongeluk.
jc54
14 jaar geleden
@PrutsEinstein; Dit is geen gewoon glas, het is extra gehard, dus best wel veilig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk wel iets om rekening me te houden, maar het "glas" is niet onveiliger. Ook kan het wel tegen wat steenslag, maar je zult het sneller zien denk ik dan een steen op een gewoon dak. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
jc54
14 jaar geleden
Zelf heb ik geen ervaring, maar dit soort auto's zijn niet bepaald milieuvriendelijk. Je hebt inderdaad door het panoramadak meer warmte-ontwikkeling, wat weer teniet gedaan moet worden m.b.v. de airco, en een airco kost nou eenmaal energie...
Maar ja, als je in de gelegenheid bent om te zeggen: "geld speelt geen rol", en het milieu houdt het nog wel even vol, ja dan.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede suggeste jc54. Neem ik zeker mee. Ik ben in de gelukkige positie dat ik de auto niet zelf hoef te betalen (hoewel de belastingdienst daar helaas heel anders over denkt). Maar ik vind mulieuoverwegingen wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb en rijd geen auto,maar mijn eerste vraag zou zijn: Wat zijn de voordelen van zo'n dak?

Het beste antwoord

Mijn ervaringen met onze Renault Modus zijn:
Voordelen:
Bij bewolkt weer (en dat hebben we veel in Nederland) is het heerlijk licht in de auto.
In de stad, dus als je niet te hard rijdt, lekker het dak open. Niks te maken met airco dus.
Minder kans op lakbeschadeging op het dak.
Luxe uitstraling.
Nadelen:
Geen.
Hoe zit het dan met de warmteinstraling? Onder het glazen dak zit een zonwerend scherm wat je dicht kunt trekken. De techniek staat voor niets.

ps Vergeet het dak niet dicht te doen (gaat bij ons niet automatisch) als je de auto verlaat. Regen en inbraak. Toch een nadeeltje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank, +je. Renault heeft inderdaad wel een mooie versie. Ik rij nu zelf Scenic (zonder glazen dak). Ik heb nu de Quahqai op het oog, ik denk dat het dak daarbij niet open kan. Goed om te horen dat de warmteinstraling wel mee valt. Hoe zit het dan met steenslag? Gebeurt dit dan juist minder snel dan bij een traditioneel dak?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@epemastate: De Quashqai is ook de auto die ik op het oog heb. Weet jij of in het nieuwe model het dak wel open kan? Ik denk van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi som,
Wie zegt dat ik het over steenslag heb? Dat gebeurd natuurlijk net zo vaak als zonder glazen dak.
Wij staan vaak op campings en zetten de auto dan onder een boom. Dan heb je meer kans dat allerlei ongerechtigdheden op je dak vallen en daar is gehard glas beter tegen bestand. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi wildelely, de vraag over steenslag kwam in me op n.a.v. je opmerking. Bedankt voor de verduidelijking. Goed advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk om het beste antwoord te kiezen (iedereen bedankt voor zijn feedback!) Volgens mij somt dit antwoord (en in de reacties) de meeste voor- en nadelen op.

Andere antwoorden (7)

Ik weet uit ervaring van mijn zwager dat het heel snel warm is in de auto als het zonnetje op het dak schijnt, maar geen idee of hij ook glas had wat donkerder kon.

Probeer de auto eens uit tijdens een zonnig dagje.
Gewoon een proefrit maken met een flink zonnetje en je weet het gelijk :-)
Soms is je eigen ervaring toch het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Carina. Er zit wel airco in de auto, dus de ervaring zal anders zijn als de auto de hele dag aan zandvoort heeft gestaan in de zomer. Als je zwager nog wat tips of informatie heeft hoor ik dat graag van je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is natuurlijk waar.
Ik spreek hem dit weekend nog, dus ik ga even voor je polsen, even geduld dus :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super. De vraag blijft nog wel even open staan.
Heerlijk en ruimtelijk gevoel in zo'n auto! Ik reed eens in een Peugeot 407 met zo'n panoramadak, en er zat een schuifbaar zonnescherm in voor als het zonnetje recht boven je staat.
Doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah een Nissan Qashqai, heb ik ook naar gekeken maar de afwerking vond ik niet top. In beide showroomautos bungelde van alles los. Lees ook even de test van zijn concurrenten in de autoweek van volgende week (Hyundai IX35, Ford Kuga, VW Tiguan, Peugeot 3008 etc).

Dan antwoord op je vraag: een panoramadak is een geweldige voorziening. Het geeft een veel prettiger leefomgeving in de auto doordat het lekker licht is. En licht geeft de indruk van ruimte, dus ook het ruimtegevoel neemt toe. Ik heb zelf een auto met panoramadak gehad en dat kon ik ook verduisteren met een schuifpaneel. De behoefte om dat te doen heb ik nooit gehad.

Het is uiteraard niet gratis. Het zit dan weliswaar in de uitrusting, maar dat heeft ook z'n prijs.
paulus811
14 jaar geleden
als je een meer open ruimte wil hebben, met wel wat meer schoonmaakwerk (glazen dak, vogel schijt, you know:P), zou ik voor dat glazen dak gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een panoramadak is erg mooi, je heb veel licht in de auto dat is wel heel erg lekker. Maar er zit ook een nadeel aan en dat vandalisme het is een glazedak en als ze die ff voor hun lol kapot slaan dan heb je een aardig probleempje zeker als het regent dat is toch een hele grote nadeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben ook een panramadak op onze renault scenic
heerlijk met warm weer als je hem open zet
warmte heb je geen hinder van omdat er een verduisterscherm onder geschoven kan worden
nadeel is het suizen als je boven de 120 km per uur rijdt
de wind gaat door de naden en je krijgt een suizend geluid
en hij gaat niet automatisch dicht nadat je de auto verlaat en afsluit en je wordt [HELAAS} ook niet gewaarschuwd door een piepje of iets dergelijks
maar ik vind het wel lekker die frisse lucht en veel licht
ps als je een tweedehands auto koopt spuit dan een keer veel water over je schuifdak zodat je zeker weet dat alles nog waterdicht is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat suizen alleen met het dak open, of is er ook geluid als het dak dicht is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is zowel met het dak dicht als open
en je moet echt je radio harder zetten en/of harder tegen elkaar praten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de Modes proefgereden met en zonder glazen dak, om te vergelijken of je met een glazen dak meer geluid zou hebben. Bij deze auto geen verschil ontdekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, mooi!
Fantastisch, al is het bij onze auto (Renault Scenic) alleen mogelijk om de beide glasoppervlakken af te schermen door boven ons hoofd een ingebouwd roldoek net onder het glazen dak dicht te schuiven, maar tegen de ergste zonnewarmte werkt het prima. Boven de voorstoelen kan het glasdak open schuiven en de rest van het dak is een vaste ruit.
Succes verder