Waar zwabbert het stuur van mijn auto als ik naar links stuur?

Ik heb een Peugeot 306, volgens mij uit 1998.

Als ik een bocht maak naar links, met een snelheid boven de 50, komt er een punt in de stuurbeweging dat hij ineens een tik extra naar links geeft die ik dan zelf moet corrigeren. Het is niet dramatisch erg, maar ik schrik er wel steeds van.

Daarbij, als ik optrek in een rechte lijn, trekt de auto naar links. Als ik gas los laat trekt hij weer recht. Volgens mij heeft dit te maken met de uitlijning van de wielen. Maar dat eerste probleem kan daar toch niet mee te maken hebben? Wat kan er fout zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
EDIT: ik ga binnenkort gewoon even naar een garage, maar ik vind het prettig om anderen er ook even over te horen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou vandaag gaan. Als iets afbreekt... Heb je meer problemen

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat er iets echt kapot is in de voorwielophanging, en ik zou niet meer blijven rijden zonder dat de vakman er alvast even naar gekeken heeft. Dus om te beginnen héél voorzichtig naar de garage, en eigenlijk is laten ophalen met de auto-ambulance, of toch minstens met de vooras van de grond, de verstandigste oplossing.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is al een monteur die gekeken heeft. Visueel zat er niets los en was er niets kapot. Geen speling, niets... Dus dat is het probleem niet. Na Google onderzoek denk ik zelf dat het ligt aan: - versleten draagarmrubbers
- fuseekogel
- stuurkogel Ik ga morgen naar een andere garage...
Volgens mijn informatie heeft de Peugeot 306 twee Mcphersonpoten als basis voor de wielophanging aan de voorzijde. Deze 'poten' zijn voorzien van een gelagerde schotel waardoor het wiel naar links of rechts kan zwenken. Als zich hierin in de loop der tijd roestvorming voordoet dan loopt de lagering niet meer gesmeerd en mede door de druk van de veer kan de lagering verspringen in plaats van soepel mee te draaien.
Mede gezien de leeftijd van je auto lijkt het mij geen overbodige luxe om je Mcphersonpoten te laten vervangen. Dit is een kostbare reparatie waarbij je in overweging zal moeten nemen of deze kosten nog wel zou moeten maken.