Dat valt nog helemaal te bezien...

Die milieu vriendelijke stroom wordt opgewekt in behoorlijk vervuilende centrale's.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet, als je de produktie van de accu's en de onderdelen die moeten worden geïmporteerd .

Maar de elektrische auto is een aanzet tot een duurzamer energie gebruik. Uiteindelijk kan de elektrische auto op windenergie gaan rijden ( gedeeltelijk) . Op kernenergie is ook een mogelijkheid . Dan is het weer wat milieuonvriendelijker .

Het hele idee van de duurzame energie zal langzaam en met zorg moeten worden opgebouwd. In het begin zijn elektrische auto's inderdaad niet milieuvriendelijk. Maar elektrische auto's kunnen ook als een soort "elektriciteitscentrale " worden gebruikt . Als de auto's aan de oplader staan kunnen ze ook gebruikt worden om tijdens de piekuren vermogen af te staan . Dan kunnen ze "dure " elektriciteit terug verkopen aan het net. Terwijl ze "goedkope " elektriciteit opladen s'nachts.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is , met elektrische auto's , een begin van een hele nieuwe ontwikkeling , een nieuwe manier van denken.
Doordat elektriciteit goedkoop is , kan je voor weinig Euro's de "tank " vol krijgen. En dan sparen we olie uit , dat veel beter kan worden gebruikt voor "onmisbare " delen van de energie verbruiks economie.

Maar de eerste stappen zijn nog niet erg milieuvriendelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het zuiver economisch bekijkt zijn de kosten nog altijd groter dan de baten. Maar als je nu de boot mist en niet pioniert sta je hopeloos achter als d fossiel brandstoffen volledig aan het verdwijnen zijn en de ozonlaag één groot gat is. Het is zoals met de eerste windmolenparken : in het vegin waren die heel duur omwille van de funderingen, nu is de kostprijs herleid met factor 20 en is het economisch nu een vaststaand feit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Electriciteit produceren is nu nog steeds te kostbaar bovendien door gebruik van fossiele brandstoffen ook nog eens milieubelastend. Hadden we eerder wél toestemming gehad voor het ingebruiknemen van de snelle kweekreactor in Kalkar, Dan was stroom zeer voordelig geweest!
Bovendien het produceren van de benodigde accu's of batterijen is ook erg bezwaarlijk: veel gebruik van zware metalen en zuren. Dit zal in de toekomst dan ook moeten worden gescheiden etc.
Er zal meer gebruik gemaakt moeten worden van kinetische energie. Bij het systeem wat o.a. in de F1 actief is, het KERSysteem. Dat betekend dat bij het afremmen de daaruit onstane energie ook wordt teruggewonnen en opgeslagen wordt zodat deze energie weer gebruikt kan worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE!
Het produceren van een elektrische auto (met name de accu"s) is een dusdanige energie verslindend proces dat de winst van het niet gebruiken van fossiele brandstoffen teniet wordt gedaan. Ook hebben de accu's een bepaalde levensduur en zullen vervangen moeten worden. Tevens het recyclen van deze accu's is nu nog kostbaar.
Maar de winst zit in het volgende: elektra kan in een energie centrale schoner worden geproduceerd dan de energie van een verbrandings motor. Dus elektrisch rijden in de stad geeft geen uitlaat gassen en fijn-stof. In een centrale kunnen ze veel schadelijke stoffen afvangen en ook de CO2 kunnen ze afvangen.
Maar in de toekomst zullen de techniek, batterij capaciteit en de efficiency dusdanig verbeteren dat het zeker een beter alternatief zal zijn.

Grtz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In den beginne.
Zal dat zo zijn. Omdat er nog weinig van zijn.
Gaat het echt een sucses worden? Wie levert ons dan de
benodigde energie?
De giganten die ook nu de markt beheersen.
Er zal een grotere vraag komen. Betekent prijsopdrijving.
Kerncentrales. Consilidatie van het kapitaal.Winst.
Stijgend aandeel.
Hoezo milieu? Dit is ondergeschikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het energetisch rendement van een electrische auto ligt lage dan dat van een moderne diesel, dus voor een kilometer in een electrische auto word meer fossiele brandstof verbrand dan in een moderne dieselauto en ongeveer evenveel als bij een benzine, dit heeft oa te maken met de transmissieverliezen tussen de centrale en verbruik waarbij de bewegingsenergie (rotatie)opgewekt door chemische energie (verbranding)vervolgens electrische energie vervolgens chemisch(accu)vervolgens weer electrisch gelijkspanning en dan weer beweging bij elke fase gaat energie verloren in de vorm van warmte of andere verliezen waardoor het rendement en de co² produktie niet beter zijn dan bij de conventionele auto's
Verder is een electrische auto meer dan € 25000 duurder dan een vergelijkbaar exemplaar door de accu's (VW Golf) en blijft de productie van de accu's een erg milieu belastend proces .