Auto stotterd bij volgas geven?!

VW Golf 5 GT 1.4 170PK uit 2007.

Auto stotterd bij het volgas geven in de versnellingen 2.3.4.5 en 6
In versnelling 1 geef ik nooit volgas. Stationair loopt de auto perfect.

Bij stationair het toerental geleidelijk ophogen tot 5000 toeren geeft geen problemen, echter bij stationair ‘‘opeens’’ gas geven tot 5000 toeren krijg ik rond de 3000 toeren 1 stotter.

Nou komt dit probleem voor sinds ik er nieuwe bougies in heb laten zetten ( iridium )

Vanmiddag moet de auto wederom naar de garage, dan worden er nieuwe ‘‘normale’’ bougies in gezet om te kijken of dit het probleem oplost.

Op google kom ik al tegen dat het volgende mis zou kunnen zijn;
bougies,bobine.bougiekabels.MAP sensor. lambda sonde. luchtmassa meter??!

Ik heb verder geen idee, hoop dat vanmiddag de normale bougies dit probleem oplossen.

Hebben jullie verder nog ideeen?

gr,
Shane

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
6K

Antwoorden (1)

Het stotteren wordt veroorzaakt doordat 1 van de cilinders kortdurend even niet werkt. De brandstof komt niet/niet volledig tot ontbranding.
Dit kan verschillende oorzaken hebben:
De ontsteking van de verbranding --> bougies niet goed, Allgäu te groot/klein, alle aansluitingen en de elektronische ontsteking.
Andere mogelijkheid is dat er iets is met lucht/brandstof toevoer.

Brandstoffilter vervuild, sproeiers verstopt, afstelling te rijk/arm (tegenwoordig vaak niet meer te regelen) en alles wat daar toezicht op houdt (zoals de lm-meter).

Ook verkeerde brandstof tanken kan problemen opleveren.

Proefondervindelijk uitzoeken is iets wat elke beun kan maar een goede garage hangt er 1x een analyse apparaat aan en kan uitlezen waar het probleem te vinden is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dit probleem heb ik ook gehad met lpg waarbij ook een backfire plaatsvond. Wellicht kijken of
er geen valse lucht wordt getrokken en kijken of de vervroeger (indien in te stellen) nog goed staat?

Toegevoegd na 6 minuten:
Dit probleem heb ik ook gehad met lpg waarbij ook een backfire plaatsvond. Wellicht kijken of
er geen valse lucht wordt getrokken en kijken of de vervroeger (indien in te stellen) nog goed staat?