wat is het systeem achter de toekenning van kentekens sinds de notatie is veranderd in 0-xxx-00?

vroeger was de notatie een twee cijfers, drie letters, een cijfer. nu eerst éen cijfer en aan het eind drie cijfers. vroeger kon de de ouderdom van de auto herkennen aan de lettercombinate: hoe verder de eerste letter in het alfabet, hoe jonger de auto. dat lijkt losgelaten te zijn. klopt dat?

Toegevoegd na 9 uur:
vroeger begon met met een (begin)letter en als de combinaties op waren ging met een opvolgende letter gebruiken. ik zie nu al auto's waarvan de lettercombinatie begint met K S en T. Alsof er geen volgorde in zit. Of is men alweer bijna door combinaties heen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

Dat systeem is niet losgelaten.
De uitgiftevolgorde gaat per serie ("sidecode") altijd in alfabetische-numerieke volgorde, waarbij de letters voorgaan.
Een kenteken als 1-ABC-23 moet je voor de uitgiftevolgorde dus lezen als ABC123, waarbij dan uiteindelijk de lettergroep anders geplaatst wordt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Deze kentekenreeks ("sidecode 8") werd op 5 maart 2013 uitgegeven en kwam terecht op een Kia Picanto.
Bij de introductie van de reeks was al bekend dat hij naar verwachting zo'n twee jaar mee zou gaan. Alleen de letters K, S, T, X en Z worden als beginletter gebruikt, de andere medeklinkers zijn bestemd voor exportkentekens en bromfietsen.

Toegevoegd na 11 uur:
Deze kentekenreeks zal reeds in 2015 eindigen.
Vandaag is kentekennummer 9-XNF-90 al uitgegeven.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
die simon weet erg veel in ieder geval weet ie heel efficient en uitvoering de gevraagde info te vinden!