Wat te doen als je ineens heel onzeker in het verkeer word?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb een angstig gevoel, bang voor een ongeluk zeg maar!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Het beste antwoord

Voor bestuurders van motorvoertuigen bestaan er speciale begeleidrijden-cursussen, die er op gericht zijn, om je weer zelfvertrouwen te geven in het verkeer. Vergelijk het met de rijlessen die je had voor het rijexamen. Een speciaal getrainde instructeur rijdt met je mee. Hij probeert uit te vinden, wat precies de oorzaak is van de angstgevoelens. Door praatsessies en door bepaalde situaties onder begeleiding te beleven kan het zelfvertrouwen in het verkeer flink opgevijzeld worden.

Een goede rijschool kan u meer vertellen over dit soort begeleiding. N.B. deze begeleiding is er dus ook voor mensen die rijbewijs al hebben.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mentaal jezelf tot de orde roepen. Ik had het vroeger vaak als ik over de bruggen reed, in de tweedde baan en een vrachtauto passeerde. Ze noemen dat 'je moet je vermannen' wat dat ook inhoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerste afslag en chillen bij de AC, of op de fiets gewoon fiets parkeren en even rust nemen, terugtrekken is in dit geval het verstandigst. totdat je weer wat rustiger bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een opfriscursus volgen zodat je alles weer onder controle hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een jaar geleden een ongeluk gehad met de fiets. Ik was opweg naar huis vanaf school, en toen ik afsloeg ben ik geraakt door een auto. Gelukkig had ik niks, mara je schrikt er natuurlijk erg van. De weken na het ongeluk ben ik erg onzeker in het verkeer geweest, ik durfde niet meer overtesteken bij het 'ongeluk'kruispunt. Nu, een jaar later, vermijd ik het kruispunt nog steeds een beetje. Maar het is wel belangrijk dat je wel weer op de fiets of in de auto stapt. Je moet over de drempel stappen, en als je dat dan gedaan hebt, valt er een last van je af.

Gewoon doorzetten dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet in paniek raken!

Rustig doorrijden en vooral doorademen. Bij de eerste mogelijkheid stoppen en alles weer op een rijtje zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen met rijden op een veilige plek. Een beetje zich ontspannen. En uitblazen. Het liefst bij een tank station. Neem een bakje koffie. En gerust doordrinken. En als je je weer een beetje lekker voelt. Ga dan weer aan de slag..
Wat mij betreft ga even langs je huisarts. Ze hebben vast wel medicijnen daarvoor..
Succes in ieder geval!
En raak je nooit in paniek. Gewoon cool blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even stoppen, tot je en komen een keer diep inademen......... maar beter is het denk ik niet te gaan rijden als je, je zo onzeker voelt succes